Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
Stand'al mondo senza'l mondo
[Życie na tym świecie bez świata]

Spektakl Regula contra Regulam Teatro w ramach programu badawczego „Regola dei Laudesi”

6 października 2014 {poniedziałek} 19:00
Brzezinka, leśna baza Instytutu Grotowskiego
Bilety: 15 zł
Rezerwacja i sprzedaż: sekretariat@grotowski-institute.art.pl;
tel. 71 34 45 320
Bilety online
Przejazd autokarem zapewniony w obie strony. Spotkanie przy Instytucie Grotowskiego o godz. 17:30, wyjazd z Wrocławia o godz. 17:45.


Rytuał oparty o laudesi
Lauda (dosł. „chwała”; pieśń pochwalna) to wspólna nazwa kilku „impulsów” religijnych i artystycznych powstałych w trzynastowiecznej Italii. Lauda ma następujące odmiany: religijną, będącą właściwie modlitwą, poetycką, nastawioną na poszukiwania poetyckie, oraz dramatyczną. Długotrwała, głęboka praktyka śpiewów pokazała, że w strukturze laudy są „rozmyte granice”. Jedna z nich przebiega między rytuałem (dla śpiewających) a performansem (dla słuchaczy); między różnymi formami liturgii a dramatu.

Pieśni pochwalne, sytuujące się na styku modlitwy, narracji dramatycznej, poezji i muzyki, ujmowane były zwykle w zbiory laudari. Wszystkie pieśni, które wykonujemy, pochodzą z Laudario di Cortona, najstarszego zbioru monodii liturgicznych w języku volgare powstałego w drugiej połowie XIII wieku. Wykonując niektóre kompozycje z Laudario di Cortona, możemy połączyć wszystkie warstwy, z których złożone są pieśni. Poszukiwanie takiego połączenia jest celem naszej pracy w Stand’al mondo senzal mondo. / Raúl Iaiza

Laudy z Laudario di Cortona (Ms. 91)
Spiritu sancto, dolçe amore (28), Salutiam divotamente (46), Da ciel venne messo novello (6), Ave dei genitrix (11), Stella nuova n fra la gente (20), Plangiamo quel crudel basciar (21), De la crudel morte de Cristo (23), Magdalena degna da laudare (39), Oime lasso e freddo lo mio core (34), Ben e crudele e spietoso (22), Chi vole lo mondo desprecçare (35), Ave regina gloriosa (5)

Występują: Raquel Alarcón, Viviana Bovino, Maria Kapała, Giulia Varotto, Andrea Coppone i Raúl Iaiza
Przestrzeń sceniczna i rekwizyty: Franco Koehler i Regula contra Regulam Teatro
Kostiumy: Ana Maria Romano
Fotografia: Maciej Zakrzewski
Konsultacja dramatugiczna: Lorenzo Sangalli
Aranżacja muzyki, dramaturgia i reżyseria: Raúl Iaiza
Podziękowania dla: Elisabety Fraccacrety (Elf Teatro, Mediolan), Else Marie Laukvik, Csongora Kollo, Gregorio Amicuzziego (Residui Teatro, Madryt), Ludwika Flaszena, Stefano Olimpiego

Teksty i muzyka: Laudario di Cortona (Ms. 91), Codex Buranus (clm4660), Edgerton MS. 2615, pieśni tradycji włoskiej, Meister Eckhart, José Saramago, Gibran Khalil Gibran

Fot. Maciej Zakrzewski

Regola dei Laudesi to międzynarodowy program badawczy zajmujący się teatralnym potencjałem drzemiącym w muzycznym i dramaturgicznym repertuarze włoskich religijnych pieśni pochwalnych z XII i XIII wieku, ze szczególnym uwzględnieniem manuskryptu Laudario di Cortona (Cortona Ms. 91, ok. 1270–1297), najstarszego zbioru laud zapisanych w volgare – średniowiecznej odmianie języka włoskiego.