Dr Magdalena Hasiuk-Świerzbińska |
(Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk) 16–17 stycznia 2015
16 stycznia 2015 {piątek} 18:00 Sala Kinowa Meandry kreacji zespołowej – Ariane Mnouchkine i Théâtre du Soleil Wykład Wstęp wolny Celem wykładu będzie próba przyjrzenia się pięćdziesięcioletniej praktyce inscenizacyjnej Théâtre du Soleil w perspektywie ewolucji podstawowej metody pracy, jakim jest kreacja zespołowa. W centrum zainteresowania znajdzie się dynamiczny związek między przemianą postawy reżyserki, „dojrzewaniem” zespołu a specyfiką kolejnych przedstawień kształtowanych za każdym razem w odpowiedzi na określoną sytuację społeczną. Poszukiwania Mnouchkine zostaną wpisane w kluczowe dla reżyserki tradycje teatralne: przede wszystkim teatru francuskiego i Orientu. W tej perspektywie działalność Théâtre du Soleil jawi się jako realizacja idei Jacques’a Copeau i kontynuacja poszukiwań Jeana Vilara. Jednocześnie oryginalność rozwiązań Mnouchkine i jej zespołu czyni z nich „założycieli własnej tradycji”. W jej ramach kreacja zespołowa obejmuje już nie tylko pracę nad spektaklem, lecz także staje się podstawowym elementem inscenizacji określonej sytuacji społecznej. 17 stycznia 2015 {sobota} Sala Kinowa „Każdy spektakl zawiera w zarodku następny” Seminarium dla grupy roboczej Seminarium będzie próbą wskazania i analizy związków istniejących pomiędzy wybranymi przedstawieniami Ariane Mnouchkine. Jako punkt wyjścia posłuży prezentacja procesu powstania i analiza fragmentów kilku zaproponowanych spektakli. Próba wyśledzenia jednej z możliwych „linii organicznych” zespołu zapoczątkuje refleksję nad problemem kreacji w teatrze i dialogu aktora i reżysera. Dr Magdalena Hasiuk-Świerzbińska jest absolwentką Uniwersytetu Łódzkiego, gdzie w 2008 roku uzyskała tytuł doktora nauk humanistycznych. W ramach stażu podoktorskiego, finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki i realizowanego w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie, od dwóch lat pracuje nad projektem badawczym „Teatr osób resocjalizowanych i zagrożonych wykluczeniem społecznym w Polsce”. Jest tłumaczką książki Jacques’a Lecoqa Ciało poetyckie (Wrocław 2011); autorką artykułów naukowych, szkiców krytycznych, przekładów oraz licznych recenzji teatralnych. W ramach kursu wiodącego OUP „Zapomniane rewolucje: Druga Reforma Teatru” |