Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
Aldona Żejmo-Kudelska

(Drama Way. Centrum Szkoleń i Rozwoju)

20–21 lutego 2015


 

20 lutego 2015 {piątek} 18:00

Sala Kinowa

Augusto Boal – reżyser teatralny, działacz społeczny, wizjoner

Wykład

Wstęp wolny


Augusto Boal to jeden z najwybitniejszych brazylijskich reżyserów teatralnych. W związku ze swoją działalnością teatralną i społeczną w 2008 roku został nominowany do Pokojowej Nagrody Nobla. Postrzegając teatr jako miejsce zmiany (zarówno w kontekście osobistym, społecznym, jak i politycznym), Augusto Boal stworzył koncepcję Teatru Uciśnionych, z której korzystał w pracy teatralnej z grupami doświadczającymi różnych form ucisku.
Celem wykładu będzie przedstawienie sylwetki i dorobku Augusta Boala oraz zaprezentowanie kluczowych dla Teatru Uciśnionych pojęć i wartości leżących u podstaw tej pracy.

Proponowane lektury:
  • Augusto Boal: Gry dla aktorów i nieaktorów, Wydawnictwo Cyklady, Drama Way Fundacja Edukacji i Kultury, Warszawa 2014, s. 43–66, 233–235.


21 lutego 2015 {sobota}

Studio Na Grobli

Teatr jako narzędzie zmiany społecznej. Wprowadzenie do Teatru Uciśnionych Augusta Boala

Warsztaty dla grupy roboczej


Podczas warsztatów uczestnicy zostaną zaproszeni do udziału w:
  • grach i ćwiczeniach stworzonych przez Augusta Boala, przeciwdziałających m.in. „automatyzacji”
  • pracy z historią wg metodologii Teatru Uciśnionych
  • tworzeniu podstawowych form Teatru
  • dyskusji wokół zaprezentowanych metod pracy.


Aldona Żejmo-Kudelska jest absolwentką Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego. Wykłada w Szkole Trenerów Dramy, jest fundatorką i prezesem Drama Way Fundacji Edukacji i Kultury. Pracuje jako trener warsztatu rekomendowany przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne. Ukończyła kursy i szkolenia dramowo-teatralne prowadzone przez Cardboard Citizens, British Association of Dramatherapists (Londyn) oraz Johna Somersa. Od 2002 roku współtworzy i realizuje projekty z zakresu tzw. teatru zaangażowanego społecznie („Teatr Forum” i „Teatr ze społecznością”), prowadzone m.in. z młodzieżą i społecznościami lokalnymi Jest autorką artykułów na temat dramy i teatru w edukacji, współorganizatorką dwóch Międzynarodowych Konferencji Dramowych (2003 i 2007).
W ramach kursu wiodącego OUP „Zapomniane rewolucje: Druga Reforma Teatru”