Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
Henryk Lipszyc

(Uniwersytet Warszawski)

17–18 kwietnia 2015


 

17 kwietnia 2015 {piątek} 18:00

Sala Kinowa

Teatr japoński – sztuki widowiskowe wobec wyzwań współczesności

Wykład

Wstęp wolny


Wykład i seminarium będą ilustrowane wspomnieniami ze spotkań z klasyką i awangardą sztuki scenicznej Japonii. Przybliżone zostaną w ogólnym zarysie losy tradycyjnych gatunków teatralnych w przełomowych momentach współczesnej historii Japonii. Przedstawione zostaną także nowe lub zmodyfikowane pod wpływem zewnętrznej inspiracji formy sztuk scenicznych. Oprócz przechodzących transformację klasycznych gatunków teatralnych (koten-geinō reprezentowanych przez wybitne jednostki jak: Danjūrō Ichikawa, Utaemon Nakamura, Kikugorō Onoe) mowa będzie o nowych prądach i ruchach, w tym m.in. shin-kabuki, shimpa, shingeki (w tym kontekście pojawiać się będą nazwiska takich twórców jak: Seika Mayama, Koreya Senda, Kōbō Abe, Hisashi Inoue).
Na koniec przedstawione zostaną nowe zjawiska teatralne, w wielu przypadkach zrodzone z ducha rewolty, protestu wobec rzeczywistości społeczno-politycznej i w opozycji do „starych” form teatralnej wypowiedzi (shōgekijō-undō, zen’ei-engeki, angura, butō), których sztandarowym przedstawicielem, obok takich twórców jak: Shūji Terayama, Shōgō Ōta, Jūrō Kara, Makoto Satō, Kazuo Ōno i Tatsumi Hijikata, jest Tadashi Suzuki.
Główną część zajęć stanowią wspomnienia ze spektakli w wykonaniu Małego Teatru Waseda, zrealizowanych przez Suzukiego, prowadzonych przez niego treningów aktorskich, zorganizowanego przez niego Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego w Toga-mura, w prefekturze Toyama w Japonii, a także występów gościnnych w Polsce.

Proponowane lektury:
  • Tadashi Suzuki: Czym jest teatr?, przełożyła Anna Sambierska, wstęp i redakcja naukowa Henryk Lipszyc, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2012.
  • Aktor doskonały. Traktaty Zeamiego o sztuce nō, przekład i komentarze Jadwiga Rodowicz, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2000.
  • Estera Żeromska: Teatr japoński. Powrót do przeszłości, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 1996.


18 kwietnia 2015 {sobota}

Sala Kinowa

Teatr japoński – sztuki widowiskowe wobec wyzwań współczesności

Seminarium dla grupy roboczej



Henryk Lipszyc
jest japonistą, tłumaczem, nauczycielem akademickim. Przez wiele lat nauczał języka japońskiego i prowadził zajęcia z dziedziny literatury i sztuk widowiskowych Japonii w Zakładzie Japonistyki i Koreanistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Obecnie wykłada w Collegium Civitas. Jest autorem publikacji na temat piśmiennictwa i teatru japońskiego, a także przekładów japońskiej prozy i dramatów. W latach 1991–1996 był Ambasadorem RP w Japonii.
W ramach kursu wiodącego OUP „Zapomniane rewolucje: Druga Reforma Teatru”