Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
Metoda pracy Theodorosa Terzopoulosa z tekstami klasycznymi
Wykład mistrzowski Theodorosa Terzopoulosa połączony z pokazem pracy w asyście Savvasa Stroumposa

4 grudnia 2014 {czwartek} 17:00
Sala Teatru Laboratorium
Wstęp wolny
W języku greckim z tłumaczeniem na język polski

Proces prób w Teatrze Attis nie polega na realizacji dramatycznej koncepcji; jest przygodą podczas podróży do pejzażu pamięci, poszukiwaniem zagubionych kluczy jedności ciała i mowy, słowa jako naturalnej jedności.
Heiner Müller, Berlin 1987

Wykład stanowi wprowadzenie do znanej i cenionej metody Theodorosa Terzopoulosa, nauczanej w międzynarodowych akademiach i szkołach teatralnych oraz uniwersytetach, która inspiruje aktorów na całym świecie. Metoda Terzopoulosa skupia się na „emancypacji” uwięzionej energii i głosu, a jej celem jest rekonstrukcja utraconej jedności słowa i ciała.

Zaprezentowane zostaną pryncypia metody:
  • funkcja i kontrola oddychania
  • techniki autokoncentracji
  • lokalizacja i aktywacja osi ciała
  • wzmacnianie centrum energii
  • lokalizacja źródeł dźwięku
  • całkowita aktywacja rezonatorów
  • emancypacja głosu
  • rytmiczna interpretacja tekstu (tragedia starogrecka i teksty klasyczne).

 

Fot. Tadashi Suzuki

Theodoros Terzopoulos urodził się w wiosce Makrygialos (Grecja). Studiował w Szkole Teatralnej Kostasa Michailidisa w Atenach (1965–1967), a następnie odbywał staż i pracował jako asystent reżysera w Berliner Ensemble (1972–1976). W latach 1981–1983 był dyrektorem Szkoły Teatralnej Narodowego Teatru Północnej Grecji w Salonikach. W 1985 roku założył Teatr Attis w Delfach. Reżyserował tragedie Ajschylosa, Sofoklesa, Eurypidesa oraz sztuki najwybitniejszych współczesnych pisarzy europejskich i greckich. Pracował w wielu teatrach zagranicznych, swoje spektakle prezentował na międzynarodowych festiwalach i współpracował z wybitnymi aktorami. Przez dwadzieścia dziewięć lat Teatr Attis zagrał tysiąc dziewięćset pięćdziesiąt przedstawień na całym świecie.
Wypracowana przez Terzopoulosa metoda pracy z dramatem starogreckim nauczana jest w akademiach teatralnych oraz wydziałach filologii klasycznej na całym świecie. Reżyser prowadzi liczne warsztaty i wykłady. Jest emerytowanym profesorem  międzynarodowych akademii i uniwersytetów, a także laureatem wielu nagród teatralnych w Grecji i za granicą. Na temat jego metody pracy teatralnej powstało wiele książek, m.in. w Niemczech, Anglii, Grecji, Turcji, Rosji i Chinach. Po polsku ukazała się W labiryncie. Theodoros Terzopoulos spotyka Heinera Müllera pod redakcją Franka Raddatza, w przekładzie Mateusza Borowskiego i Małgorzaty Sugiery (Instytut Grotowskiego, Wrocław 2012).
W latach 1985–1988 Terzopoulos był dyrektorem artystycznym festiwalu Międzynarodowe Spotkanie ze Starożytnym Dramatem Greckim w Delfach, w których uczestniczyły wybitne osobistości świata teatru. W roku 2005 wznowił festiwal, odbywający się od tej pory w Sykionie. Od 1990 roku jest jednym z członków-założycieli Międzynarodowego Instytutu Teatru Obszaru Morza Śródziemnomorskiego, a od 1991 roku kieruje jego pracami.
Od 1993 roku pełni rolę przewodniczącego Międzynarodowego Komitetu Olimpiady Teatralnej. Był dyrektorem artystycznym następujących jej edycji: w Delfach (1995, „Przez tysiąclecia”), w Shizuoce (1999, „Dając nadzieję”), w Moskwie (2001, „Teatr dla ludzi”), w Stambule (2006, „Przekraczając granice”), Seulu (2010, „Sarang. Miłość i człowieczeństwo”), Pekinie (2014, „Marzenie”).