Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
Pieśni ocalone
Koncert pieśni gruzińskich w wykonaniu Aleksandry Koteckiej, Ewy Pasikowskiej i Tomasza Wierzbowskiego

10 grudnia 2014 {środa} 19:00
Kościół św. Idziego, pl. Katedralny
Wstęp wolny
Wymagana rezerwacja miejsc: sekretariat@grotowski-institute.art.pl
Tel. 71 34 45 320

Prezentowane pieśni są zaledwie niewielką częścią bogatej tradycji gruzińskiego śpiewu liturgicznego – jednej z najstarszych na świecie tradycji muzyki kościelnej – której w ubiegłych stuleciach kilkakrotnie groziło zapomnienie w wyniku imperialistycznych działań carskiej Rosji, a później Związku Radzieckiego. Przekaz ustny był jedynym powszechnie praktykowanym sposobem nauczania pieśni w szkołach tradycyjnego śpiewu liturgicznego. Zachowały się jedynie średniowieczne zapisy, manuskrypty sporządzane na przestrzeni wieków oraz zapisy nutowe i nagrania sporządzone na początku XX wieku, które ocaliły od zapomnienia tysiące pieśni.
Współcześnie tradycja śpiewu liturgicznego pozostałaby jedynie przedmiotem badań teoretycznych, np. etnograficznych, gdyby nie działalność chóru Malkhaza Erkvanidze – początkowo w cerkwi Anchiskhati, a obecnie w cerkwi Mama Daviti w Tbilisi. Podejmowane przez Erkvanidze działania obejmują m.in. interpretację źródeł historycznych, ich redakcję i publikację w postaci książkowej, a także starania, by tak ocalony materiał został ponownie włączony do liturgii Kościoła gruzińskiego.
Pieśni zaprezentowane podczas koncertu są adresowane nie tylko do wiernych Kościoła gruzińskiego, lecz także do wszystkich, którzy cenią muzykę podyktowaną impulsem duchowym.

Cerkiew Mama Daviti, Mtatsminda, Tbilisi, Gruzja

Ewa Pasikowska, Aleksandra Kotecka i Tomasz Wierzbowski są związani z Teatrem ZAR, którego pierwszy projekt, tryptyk Ewangelie dzieciństwa, zapoczątkował ich długotrwałą fascynację muzyką gruzińską. Kolejne przedsięwzięcia wzbogacały ich warsztat i wrażliwość. Po ponad dziesięciu latach pracy wracają do gruzińskiej muzyki polifonicznej. Współpraca z Malkhazem Erkvanidze stała się dla nich kluczem do zrozumienia tradycji śpiewu liturgicznego, inicjując kolejny, długotrwały projekt wnikliwej pracy z muzyką gruzińską.


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego