Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
Kino Teatralne: Teatr Laboratorium
Pokazy zapisów spektakli Teatru Laboratorium z okazji 50. rocznicy przeniesienia Teatru Laboratorium z Opola do Wrocławia

21, 28 stycznia 2015 {środa} 19:00
Sala Kinowa
Wstęp wolny



21 stycznia {środa} 19:00
Akropolis
Zapis spektaklu Teatru Laboratorium
Reżyseria James McTaggart, produkcja Lewis Freedman dla Public Broadcaster Laboratory [Nowy Jork], 1969; 82’
W języku polskim

Spektakl Akropolis w reżyserii Jerzego Grotowskiego jest uznawany za swoistą materializację „teatru ubogiego” i wciąż zaliczany do kanonu arcydzieł teatru XX wieku. Przedstawienie, które po raz pierwszy pokazano w październiku 1962, podlegało w ciągu następnych miesięcy i lat licznym zmianom (warianty: I, II, III, IV, V). Jak pisał Ludwik Flaszen: „Za kluczowe uznał Grotowski słowa poety, wedle których ten akcję swojego dramatu umieścił na „plemion cmentarzysku”, dając niejako – w zamierzeniu – summę naszej cywilizacji. Współczesnym „plemion cmentarzyskiem” – miejscem, gdzie wyznaczono spotkanie ludom i kulturom, gdzie poddano je ostatecznym próbom – były obozy koncentracyjne”.

Film zrealizowano 27 października – 2 listopada 1968 roku w Studiu Twickhenham pod Londynem. Pierwsza emisja w Telewizji Nowojorskiej, poprzedzona wprowadzeniem Petera Brooka, odbyła się na kanale 13 dnia 12 stycznia 1969 roku. W zarejestrowanym spektaklu udział wzięli: Zygmunt Molik (Jakub, Harfiarz), Rena Mirecka (Rebeka, Kasandra), Antoni Jahołkowski (Izaak, Strażnik), Ryszard Cieślak (Ezaw, Hektor), Zbigniew Cynkutis (Laban, Parys), Stanisław Scierski (Klio, Helena) oraz Andrzej Paluchiewicz.

Gaston Kulig, Rena Mirecka, Zbigniew Cynkutis i Ryszard Cieślak w Akropolis według Wyspiańskiego, Teatr Laboratorium 13 Rzędów, Opole 1964, fot. Teatr Laboratorium/Archiwum Instytutu Grotowskiego



28 stycznia {środa} 19:00
Książę Niezłomny
Zapis spektaklu Teatru Laboratorium
Produkcja L’Instituto del Teatro e dello Spettacolo dell’Univeristà di Roma, 48’
W języku polski z angielskimi napisami

Przedstawienie stanowi swoiste studium fenomenu niezłomności. Nie polega ona tu na manifestowaniu siły, poczucia godności i odwagi. Działaniom otoczenia, które w ujęciu teatru – patrzy na Księcia jak na dziwaczny, obcy stwór, stwór innego nieomal gatunku – przeciwstawia Książę jakby bierność i łagodność, zapatrzenie w wyższy porządek duchowy. Pozornie nie stawia oporu nieprzyjemnym manipulacjom osobników otaczających go; pozornie nie podejmuje polemiki z prawami ich świata. Czyni więcej: nie przyjmuje tych praw do wiadomości. Ich świat, zapobiegliwy i okrutny, w istocie nie ma doń przystępu. Mogąc uczynić z nim wszystko – władając suwerennie jego ciałem i życiem – nie mogą zrobić mu nic. Książę, poddając się jakby z uległością niezdrowym zabiegom otoczenia, pozostaje niezawisły i czysty – aż do ekstazy.
Ludwik Flaszen
  
Spektakl Teatru Laboratorium według dramatu Pedra Calderona de la Barca w parafrazie Juliusza Słowackiego w reżyserii Jerzego Grotowskiego. Zamknięta premiera odbyła się 20 kwietnia 1965 we Wrocławiu, premiera otwarta – pięć dni później w tym samym mieście.

 Maja Komorowska (Tarudant) i Ryszard Cieślak (w roli tytułowej) w Księciu Niezłomnym według Calderona-Słowackiego, Teatr Laboratorium 13 Rzędów – Instytut Badań Metody Aktorskiej, Wrocław 1965, fot. Teatr Laboratorium/Archiwum Instytutu Grotowskiego