Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
TAZM Milczenie światła
Spektakl PRACOWNI||ROSA

22–25 stycznia 2015 {czwartek–niedziela} 19:00
Sala Teatru Laboratorium
Bilety: 15 zł
Rezerwacja i sprzedaż: sekretariat@grotowski-institute.art.pl,
tel. 71 34 45 320
Bilety online


Przedstawienie PRACOWNI||ROSA oparte zostało na książce Tahara Ben Jellouna To oślepiające, nieobecne światło, stanowiącej literackie przetworzenie relacji osoby osadzonej w ciemności na 18 lat w Tazmamarcie, ciężkim więzieniu w Maroku.

Spektakl, dedykowany prof. Dobrochnie Ratajczakowej, zaprezentowany został po raz pierwszy w Poznaniu w grudniu 2012 roku. Od tej pory – dzięki uprzejmości Katedry Dramatu, Teatru i Widowisk oraz Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu – odbyło się ponad 50 bezpłatnych prezentacji w Sali Teatralnej im. Wojciecha Bogusławskiego w Collegium Maius. W 2014 roku TAZM pokazywany był w Teheranie (Iran) oraz na University of Kent w Canterbury (Anglia), na zaproszenie prof. Paula Allaina.

SALIM: N-O-… N-O-C… N-O-C…
Noc. Będzie moją towarzyszką, światem i cmentarzem.
Noc. Okrycie ze zmrożonego kurzu, dywan z czarnych drzew.
Noc. Królowa cierpienia. Nie zapada tutaj – jest przez cały czas.
Noc – nie jest już nocą, bo nie istnieją tu gwiazdy, księżyc ani niebo.
Noc – studnia bez dna, tunel drążony w nadziei na promień światła.
Noc – z nocy stworzone moje ciało, oddech, bicie serca, dłonie błądzące po ścianach.
Noc – wilgotna, usmolona, brudna, spotniała, śmierdząca moczem.
Noc. Przybywa na siwym koniu…
SALIM i TEBEBT: Noc!!! A z nią sfora wściekłych psów.
Noc!!! Rzuca mi na twarz ciężki płaszcz z mokrego piachu.
Noc!!! Kiedy go dotykam, z palców schodzi mi skóra.
SALIM: 10, 10, 10…
TEBEBT: Począwszy od nocy 10 lipca 1971 roku nie mam wieku.

                                                             TAZM Milczenie światła, scena 6: Noc

Reżyseria: Grzegorz Ziółkowski
Występują: Maria Bohdziewicz (Tebebt) i Maciej Zakrzewski (Salim)
Tekst: Grzegorz Ziółkowski na podstawie książki Tahara Ben Jellouna To oślepiające, nieobecne światło, przekład Małgorzata Szczurek, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2008; fragmenty Obcego Alberta Camusa w przekładzie Marii Zenowicz-Brandys
Inspiracje dramaturgiczne: Złota liczba Matili C. Ghyki, Nisza świateł al-Ġazālego
Fragmenty muzyczne: The Remote Viewer Coil, Quasi una fantasia Henryka Góreckiego w wykonaniu Kronos Quartet
Premiera: 8 grudnia 2012
Czas trwania: 65 min.

Fot. Jakub Wittchen



PRACOWNIA||ROSA (Rzemiosło Oraz Sztuka Aktorska) to przestrzeń między ludźmi, służąca długofalowej pracy nad sobą oraz badaniu relacji między wyszkoleniem a twórczością teatralną. Praca skupia się na uważności i harmonizowaniu oddechu, ciała i głosu. Jej sercem jest jakość lekkości, poszukiwana w przepływie działań i dialogowaniu z samym sobą, otoczeniem, partnerem, grupą. Staramy się ją uobecniać w treningu i w improwizacjach, pojmowanych jako przestrzeń gry. Improwizacje pomagają zbudować pomost pomiędzy treningiem a dziedziną wyobraźni, kompozycji i kreacji. W tej domenie zjawiają się przedstawienia, powoływane do życia wspólnym wysiłkiem.

Obecnie PRACOWNIA||ROSA pracuje nad nowym przedstawieniem: SERCE Cisza wieloboku (Wsłuchując się w historię Meriam Ibrahim…), które opierać się będzie na dramacie Pogorzelisko Wajdi Mouawada. W założeniu spektakl SERCE Cisza wieloboku stanowić ma drugą – obok TAZM Milczenie światła – część Dwugłosu O CISZY. Premiera planowana jest na grudzień 2015.

PRACOWNIA||ROSA realizuje od września 2012 roku na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza Acting Techniques Intensive Seminar ATIS, kierowany przez prof. Grzegorza Ziółkowskiego. To intensywne seminarium praktyczne, stanowiące miejsce poszukiwań w zakresie podstawowych i zaawansowanych technik aktorskich. Prace seminarium, zakorzenione w podejściu antropologicznym, skierowane są zarówno do międzynarodowego grona studentów, artystów i badaczy, pragnących studiować aktorstwo i badać teatr, jak i do osób, które chciałyby w praktyczny i teoretyczny sposób pogłębiać rozumienie ludzkiej kreatywności i ekspresji.



Prowadzenie: Grzegorz Ziółkowski
Pracę współtworzą: Maria Bohdziewicz i Maciej Zakrzewski
Współpraca aktorska: Maria Kapała
Współpraca: Adam Domalewski

Więcej informacji: www.grzeg-rosa.home.amu.edu.pl, www.facebook.com/pracowniarosa

Grzegorz Ziółkowski – nauczyciel, reżyser, wydawca, tłumacz, autor książek o Peterze Brooku (2000) i Jerzym Grotowskim (2007). Pracuje jako prof. UAM dr hab. w Katedrze Dramatu, Teatru i Widowisk. Kieruje niezależną PRACOWNIĄ||ROSA oraz Acting Techniques Intensive Seminar ATIS. Pisze książkę o samospaleniach w kulturze współczesnej.
Więcej informacji: www.grzeg-rosa.home.amu.edu.pl

Maria Bohdziewicz – aktorka w PRACOWNI||ROSA, absolwentka wiedzy o teatrze UAM. Prowadziła przedsięwzięcia edukacyjne i artystyczne w społecznościach lokalnych i z osobami niepełnosprawnymi. Pisze wiersze i rapuje.
Więcej informacji: www.facebook.com/MariaHZdaniaDoCzytania?fref=ts

Maciej Zakrzewski – aktor i muzyk w PRACOWNI||ROSA, doktorant w Katedrze Dramatu, Teatru i Widowisk, absolwent etnologii i antropologii kulturowej UAM, nauczyciel technik aktorskich w Akademii Sztuk Scenicznych w Poznaniu; fotograf, przede wszystkim teatralny.
Więcej informacji: www.facebook.com/fototeatr.zakrzewski