Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
Kino Teatralne: Ośrodek Praktyk Teatralnych Gardzienice
4 marca 2015 {środa} 19:00
Sala Kinowa
Wstęp wolny

„Gardzienice” – tradycja i forma
Wykład Tobiasza Papuczysa poświęcony wpływowi Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice” na współczesny teatr alternatywny, ilustrowany fragmentami filmowymi

Próba synchronicznego spojrzenia na historię zespołu Włodzimierza Staniewskiego przez pryzmat działalności grup, dla których teatralna tradycja „Gardzienic” stała się inspiracją i przyczynkiem do własnych poszukiwań artystycznych. W pierwszej części omówione zostaną ideowe i formalne jakości, które przeszły już do powszechnej terminologii teatralnej, stały się podstawą działalności wielu niezależnych zespołów i stanowią wartość samą w sobie. Są to pojęcia: wyprawa, wspólnotowość, wzajemność, muzyczność, zbiorowość, zespołowość, a także efekt bliskości i ekologia teatru.
Druga część wykładu będzie poświęcona kontekstom wiążącym język teatralny wytworzony przez „Gardzienice” z tendencjami charakterystycznymi dla zjawisk mających miejsce we współczesnym teatrze nurtu głównego, zwłaszcza z punktu widzenia postdramatyczności i eseistyczności teatralnego mainstreamu.
Po 37 latach funkcjonowania zespołu nasuwa się pytanie: Czy Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice” sam dla siebie stanowi punkt odniesienia, tradycję i partnera dialogu?



Tobiasz Papuczys jest absolwentem Wydziału Filologicznego (specjalność teatrologiczna), doktorantem w Zakładzie Teorii Kultury i Sztuk Widowiskowych Instytutu Filologii Polskiej UWr, gdzie przygotowuje rozprawę doktorską Film-teatr-rytuał. Rola widowisk w twórczości filmowej Federica Felliniego i prowadzi zajęcia z pogranicza teatru i filmu. Od 2011 roku pracuje w Instytucie Grotowskiego, w którym prowadzi program CaféTHEI oraz Kino Teatralne – stały cykl prezentacji filmowych dotyczących teatru i sztuk pokrewnych. Niezależny krytyk teatralny, publikował m.in. w „Nowej Sile Krytycznej”, kwartalniku „Nietak!t. Inne strony teatru”, „Notatniku Teatralnym”, „Didaskaliach”. Sekretarz redakcji rocznika „Studia Filmoznawcze”.


Wydarzenie w ramach cyklu Kina Teatralnego „Teatr z ducha muzyki”