Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
Kino Teatralne: Teatr Pieśń Kozła

11 marca 2015
{środa} 19:00
Sala Kinowa
Wstęp wolny


Kroniki – obyczaj lamentacyjny
Zapis spektaklu Teatru Pieśń Kozła
W językach polskim i angielskim

Reżyseria filmowa Jacek Petrycki; zdjęcia Jacek Petrycki, Krzysztof Gołąbek; reżyseria Grzegorz Bral; występują Rafał Habel, Marcin Rudy, Christopher Siversten, Anna Zubrzycki, Anna Krotoska, Maria Sendow, Ian Morgan; scenografia Grzegorz Bral, Rafał Habel, Stanisław Kral; kostiumy Cristina Gonzales; opracowanie muzyczne w wykonaniu zespołu Teatru Pieśń Kozła na podstawie albańskich i greckich lamentacji polifonicznych; tekst na podstawie adaptacji i ustalenia polskiej wersji Gilgamesza Roberta Stillera; premiera spektaklu 24 listopada 2001; produkcja Stowarzyszenie Kultury Teatralnej Pieśń Kozła, Narodowy Instytut Audiowizualny; Polska 2006; 36’

Kroniki – obyczaj lamentacyjny to kulminacja 2 lat poszukiwań muzycznych zespołu. Budowanie tego spektaklu poprzedziły badania nad lamentami, bardzo szczególną muzyką, łączącą dwa światy: tych, którzy odeszli oraz tych, którzy zostają. W północnym Epirze, krainie na pograniczu Grecji i Albanii, zespół odnalazł żywą tradycję lamentowania i śpiewów polifonicznych. Posiadały one tradycyjną, niezwykłą strukturę głosową. Głosy nazywały się: ten, który snuje lub wysiaduje; ten, który przecina; ten, który daje lub bierze; oraz burdon, dźwięk stojący. Pieśń jest niczym osnowa na krosnach, na których jak wzór wyłania się narracja. Spektaklem tym kontynuowane są poszukiwania teatru wokół jedności ruchu i muzyki. Warstwę literacką spektaklu stanowi sumeryjski epos o Gilgameszu, spisany na kamiennych tablicach około 5000 lat temu, a właściwie jego zachowane fragmenty pozwalające rekonstruować niektóre wątki z życia herosa – na wpół boga, na wpół człowieka. Kiedy w wyniku bitwy wypowiedzianej Wielkiej Bogini ginie Enkidu, „dziki” towarzysz Gilgamesza, bohater rozpoczyna poszukiwanie nieśmiertelności, próbując zanegować śmierć i uciec od przeznaczenia.

Fot. Arek Chruściel

Partnerzy: Narodowy Instytut Audiowizualny i Teatr Pieśń Kozła

Pokaz dzięki uprzejmości Narodowego Instytutu Audiowizualnego.

  
Wydarzenie w ramach cyklu Kina Teatralnego „Teatr z ducha muzyki”