Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
Kino Teatralne: Teatr ZAR

18 marca 2015
{środa} 19:00
Sala Kinowa
Wstęp wolny


Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie
Zapis spektakl Teatru ZAR
Po pokazie filmu odbędzie się spotkanie z Jarosławem Fretem, prowadzenie Tobiasz Papuczys.

Zdjęcia i montaż Valeria Cocco; prowadzenie projektu Jarosław Fret; współpraca muzyczna Mariana Sadovska; współpraca nad partyturą ruchową Vivien Wood; realizacja świateł Bartosz Radziszewski; występują Ditte Berkeley/Kamila Klamut/Emma Bonnici (Kobiety), Matej Matejka (Mężczyzna), Nini Julia Bang, Przemysław Błaszczak, Tomasz Bojarski, Daniel Cunningham, Alessandro Curti, Jean-François Favreau, Jarosław Fret, Aleksandra Kotecka, Ewa Pasikowska, Orest Sharak, Tomasz Wierzbowski; premiera 14 grudnia 2007; produkcja Teatr ZAR i Instytut Grotowskiego; Polska 2013; 50’

Zapis spektaklu powstał podczas Festiwalu Teatru Nie-Złego w Legnicy w dniach 15–16 września 2012.

Tytuł przedstawienia jest w swej istocie metaforą potrzeby samobójstwa i stanu samobójczego – siły fatalnej, siły zbawiennej, trzymającej każdego przy życiu. To rzecz o możliwej, a zarazem koniecznej zdolności przedłużania własnego oddechu, w chwili, kiedy w żyłach czuje się kawałki szkła, które jeszcze nie zdołały dotrzeć do serca.

Podstawowa linia struktury muzycznej spektaklu zbudowana została w oparciu o wielogłosowe pieśni korsykańskie, w które wpleciono wątki bułgarskie, rumuńskie, islandzkie i czeczeńskie. Energia opracowanej muzyki wiele zawdzięcza Erikowi Satie i jego rozpoznaniu siły, jaką niesie każda kropla dźwięku. Tradycyjny materiał muzyczny przetworzono tu jednak w formę współczesną i dopełniono intensywną partyturą ruchową. Nie potrafimy powiedzieć, ile spektakl zawdzięcza Aglaji Veteranyi.

W czasie pracy nad spektaklem członkowie Teatru ZAR wyprawiali się kilkakrotnie na Korsykę w poszukiwaniu materiału muzycznego, który stałby się podstawą powstającej partytury muzycznej. Szczególnie ważnym momentem było czynne uczestnictwo w liturgii paschalnej w Tox koło Bastii, dlatego też muzyka liturgiczna korsykańskich konfraterni buduje kulminantę spektaklu. Na jej „tektonikę” nałożone zostały linie bułgarskie stanowiące z kolei jeden z najważniejszych wątków muzycznej dramaturgii.

Pierwsze pokazy Cesarskiego cięcia odbyły się w maju 2007 roku we Florencji w ramach Festiwalu Fabbrica Europa, gdzie zespół Teatru ZAR gościł na zaproszenie Roberta Bacciego. Premiera spektaklu odbyła się w grudniu 2007 roku we Wrocławiu, w siedzibie Instytutu Grotowskiego. Spektakl prezentowany podczas Festiwalu Fringe w Edynburgu w sierpniu 2012 zdobył Total Theatre Award w kategorii Physical/Visual Theatre oraz Herald Angel Award.

Fot. Ken Reynolds


Wydarzenie w ramach cyklu Kina Teatralnego „Teatr z ducha muzyki”