Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
Kino Teatralne: Teatr Chorea

1
, 8, 15 kwietnia 2015 {środa} 19:00
Sala Kinowa
Wstęp wolny


1 kwietnia 2015 {środa} 19:00
Tezeusz w labiryncie
Zapis spektaklu Teatru Chorea

Reżyseria Dorota Porowska, Elżbieta Rojek; muzyka Tomasz Rodowicz, Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek; choreografia zespół Teatru Chorea; światło Anna Sujka, Sławomir Bergański, Tomasz Krukowski; scenografia Andrzej Ćwiek; kostiumy Agata Rojek; występują Anna Bogdanowicz, Wioletta Gwóźdź, Małgorzata Jabłońska, Dominika Krzyżanowska, Małgorzata Lipczyńska, Dorota Porowska, Izabela Śliwa, Elina Toneva, Iga Załęczna, Janusz Adam Biedrzycki, Hubert Domański, Paweł Korbus, Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek, Tomasz Rodowicz; premiera spektaklu 1 października 2004, 46’

Człowiek dzisiejszy jest w swoim działaniu kreatywnym rozszczepiony, podobnie jak w całej swojej wyspecjalizowanej aktywności. Oddzielił język od ciała, a jego wypowiedziom nie towarzyszy już śpiew. Chorea to koncepcja trójjedności: muzyki, słowa i gestu ciała. To harmonijna integracja środków ludzkiej ekspresji, które nie tylko stanowiły jedność u podstaw teatru antycznego, ale były też wzorem harmonijnego życia. Nasza praca ma doprowadzić do powtórnego połączenia tych rozdzielonych wątków. Wybór historii, którą chcieliśmy opowiedzieć, też nie był przypadkowy. Wędrówka w labiryncie to droga w głąb, do centrum, gdzie czeka na nas potwór, z którym musimy się zmierzyć, aby zachować życie i odzyskać wolność. Mit o Tezeuszu – młodzieńcu, który przybył na Kretę, aby odbyć inicjację w kolebce kultury europejskiej – poprzez opisy przygód, zagrożeń i podejmowanych walk odmalowuje proces docierania do własnego wnętrza, starcia z ciemną stroną „ja”, integracji osoby-jednostki-mikroświata. Ostateczny cel Tezeusza to odnalezienie własnej tożsamości. Tematem spektaklu jest więc proces indywiduacji, integrowania jednostki we wszystkich jej aspektach – psychicznych i fizycznych. To poniekąd spektakl o nas samych, gdyż dla nas, jako twórców teatru, był on próbą labiryntu, inicjacją, której musieliśmy się poddać, aby odnaleźć indywidualny język i własną tożsamość artystyczną.

Pierwszy spektakl Teatru Chorea powstał jako wynik ścisłej współpracy grupy Tańców Labiryntu i Orkiestry Antycznej. Pomocą filologiczną służył nam dr hab. Mikołaj Szymański, a jego melorecytowane wykonania antycznych tekstów stały się ważnym wsparciem naszego choreicznego sposobu rozumienia teatru. Tezeusz w labiryncie jest spektaklem choreograficzno-muzyczno-słownym: grupa 11 tancerzy-śpiewaków oraz 4 aktorów-muzyków przedstawia mit Tezeusza z wykorzystaniem choreografii stworzonych na podstawie ikonografii antycznej (wazy, płaskorzeźby, mozaiki, znaleziska archeologiczne pochodzące z Krety) oraz muzyki inspirowanej zabytkami muzycznymi, literaturą antyczną (Hymn Kallimacha, homerycki Hymn do Demeter, dytyramby Bakchylidesa) oraz żywą tradycją kultury ludowej współczesnych Bałkanów.

Fot. Archiwum Teatru Chorea



8 kwietnia 2015 {środa} 19:00
Śpiewy Eurypidesa
Zapis spektaklu Teatru Chorea

Reżyseria Tomasz Rodowicz; muzyka Maciej Rychły; opracowanie muzyczne i prowadzenie chóru Tomasz Krzyżanowski; choreografia zespół Teatru Chorea; światło Tomasz Krukowski, wizualizacje Paweł Passini; kostiumy Weselina Nikołow; obsada premierowa Dominika Krzyżanowska, Dorota Porowska, Katarzyna Tadeusz, Anna Bogdanowicz, Janusz Adam Biedrzycki, Hubert Domański, Paweł Korbus, Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek, Tomasz Rodowicz, Arkadiusz Rogoziński; premiera 1 września 2007, 56’

Kiedy z grupą Earthfall zamykaliśmy projekt „Bakkus” wiedziałem, że dla Chorei to jeszcze nie koniec pracy z Eurypidesem i jego Bachantkami. Wkrótce podjęliśmy ryzykowną próbę opowiedzenia tej wieloznacznej tragedii przy użyciu zupełnie innego klucza: wykorzystując wyłącznie partie chórów z Bachantek i ruch. Spektakl Śpiewy Eurypidesa jest więc przekładem antycznych chórów przez gest, taniec i pieśń na teatr współczesny. To szukanie nowego języka znaczeń w komunikacji ze światem – języka współczesnej chorei. W tym spektaklu gest i ruch są ekstremalne, a bachantki w swojej pasji i uniesieniu łamią granice grawitacji. Tekst antycznej greki zderza się ze świetnym tłumaczeniem na język polski Jerzego Łanowskiego, dzisiejsza muzyka Macieja Rychłego – z bachicznym akordem starożytności.

Tematem Śpiewów Eurypidesa są wyłaniające się z chóru kobiety – bachantki, które w zbiorowym uniesieniu sięgają do tego, co w człowieku najbardziej intymne i skrywane, ale w dewocyjnej ekstazie może być groźne i prowadzić do zbrodni, zarówno 2500 lat temu, jak i dziś. Pieśni uruchamiają ciemne emocje – energie, które przy podejrzanej obecności Dionizosa, prowokują zdegradowany rytuał. Dwuznaczny obrzęd zwieńczony samosądem na odmieńcu próbującym zbyt odważnie przekroczyć społeczne tabu. Dionizos nie zapowiada tu nowego życia – podsuwa jedynie argumenty, by wskazać kozła ofiarnego.

Fot. Archiwum Teatru Chorea



15 kwietnia 2015 {środa} 19:00
Oratorium Dance Project
Zapis spektaklu Teatru Chorea

Kierownictwo artystyczne i reżyseria Tomasz Rodowicz; muzyka Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek; choreografia i reżyseria Robert M. Hayden; Orkiestra symfoniczna i chór Filharmonii Łódzkiej pod batutą Grzegorza Wierusa; przygotowanie chóru Filharmonii Łódzkiej Dawid Ber; przygotowanie Chóru Młodej Chorei Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek, Jakub Pałys; choreografia Chóru Młodej Chorei Lara Ward; kwartet jazzowy Hubert Zemler (perkusja), Mariusz Obijalski (fortepian), Wojtek Traczyk (kontrabas), Marcin Gańko (saksofony); reżyseria dźwięku Krzysztof Sztekmiler; światła Tomasz Krukowski; kostiumy Izabela Ofelia Śliwa; wizualizacje Paweł Korbus; instruktorzy tańca Julia Jakubowska, Aneta Jankowska, Joanna Jaworska, Maja Justyna, Małgorzata Lipczyńska, Urszula Parol, Magda Paszkiewicz, Justyna Sobieraj, Aleksandra Ścibor, Katarzyna Wolińska, Janusz Adam Biedrzycki, Paweł Grala, Wojciech Łaba, Jacek Owczarek, Krzysztof Skolimowski; instruktorzy śpiewu Joanna Chmielecka, Dominika Jarosz, Dorota Porowska, Elina Toneva, Tomasz Krzyżanowski, Maciej Maciaszek, Jakub Pałys; premiera 9 grudnia 2011, 70’

Oratorium Dance Project to międzynarodowy spektakl edukacyjno-artystyczny na dwustuosobową grupę artystów, zawodowców i amatorów. Przecina on całe nasze miasto wzdłuż i wszerz, by połączyć trzy generacje oraz ludzi pochodzących z bardzo różnych środowisk łódzkich, którzy w innych okolicznościach nie mieliby szansy na spotkanie…

Nie próbujemy tworzyć rekonstrukcji, enklaw ani odtwarzać kontekstu estetycznego, który by pozwalał na najpełniejsze oddanie odległych i współczesnych tradycji, ale sięgamy po źródło, motyw, fragment i staramy się nim uderzyć, odbić od fabrycznych murów, od kawałka blachy, rozpadającej się cegły i betonowej podłogi, by coś w sobie samych zobaczyć i usłyszeć.
To poszukiwanie swojego miejsca i swojej drogi w bieganiu po moście pomiędzy czymś bardzo odległym a czymś bardzo współczesnym. Pomiędzy pytaniem, kim mamy być, a pytaniem, kim byli geniusze, którzy byli wygnani, płonęli za nas na stosach lub kończyli jako szaleńcy. Wtedy Eurypides, Arystofanes zadają nam te same pytania.

Tomasz Rodowicz

Fot. Archiwum Teatru Chorea


Wydarzenia w ramach cyklu Kina Teatralnego „Teatr z ducha muzyki”