Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
Pieśń pamięci
Premiera filmu dokumentalnego w reżyserii Nathalie Rossetti i Turiego Finocchiaro

28 kwietnia 2015 {wtorek} 20:00
Dolnośląskie Centrum Filmowe, ul. Piłsudskiego 64a
Wstęp z zaproszeniem

Aby podtrzymać tradycję ormiańskiej pieśni liturgicznej, zagrożonej zapomnieniem, dwoje Ormian z diaspory ormiańskiej, Aram oraz Virginia Kerovpyan wraz z Jarosławem Fretem i międzynarodową grupą aktorów z Teatru ZAR z Wrocławia, wybierają się w podróż do miejsc, skąd ta sztuka się wywodzi, do Anatolii. W czasie wyprawy wychodzi na jaw bogactwo unicestwionej kultury i tragiczna historia zgładzonego narodu. Śpiew staje się wtedy źródłem prawdy, życiodajnym powiewem oraz językiem tworzenia.

To, co nas porywa w pracy nad filmami dokumentalnymi, to spotkania ze zwykłymi ludźmi i ich niecodziennymi opowieściami. Kiedy ich historie stają się wyzwaniem dla naszych przekonań, gdy przełamują bariery, uprzedzenia i stereotypy oraz pozwalają nam zobaczyć rzeczy inaczej, czujemy konieczność opowiedzenia o tym przez film. Chcemy z jak największą liczbą ludzi podzielić się dostępem do historii i naszego dla nich zdumienia. Opowieści, które zawierają element odrodzenia wpływają na nas szczególnie.
Nathalie Rossetti i Turi Finocchiaro
Więcej informacji: www.singing-in-exile.com

Reżyseria Nathalie Rossetti, Turi Finocchiaro; koprodukcja Borak Films, CBA (Belgia), Les Productions du Lagon, PACA, Procirep and Angoa (Francja), touchFILMS, Odra Films, Teatr ZAR, Instytut Grotowskiego, Polski Instytut Sztuki Filmowej  (Polska), stowarzyszeni producenci Andon Akayyan, Béatrice i Louise Mast.; 72’

Fot. Magdalena Mądra


Nathalie Rossetti jest reżyserką. Po ukończeniu studiów na wydziale DAMS Uniwersytetu Bolońskiego i szkoły teatralnej Orazio Costy we Florencji, od 1991 pracowała jako scenarzystka, twórczyni filmów dokumentalnych, konsultantka muzyczna w branży filmowej oraz asystentka reżyserów i producentów we Włoszech i w Belgii. Oprócz pisania scenariuszy do filmów krótkometrażowych, pracowała jako współautorka czterech filmów fabularnych, w tym Le Nain Rouge w reżyserii Yvan Le Moine, nagrodzonym na festiwalu w Cannes w 1998. Autorka filmu dokumentalnego Oltre il ring (Beyond the ring) (2005), nagrodzonego Honorable Mention na festiwalu FICTS w Mediolanie. Od 2000 roku, wraz z mężem Turim Finocchiaro, realizują i produkują własne filmy dokumentalne.

Turi Finocchiaro jest producentem i współreżyserem. Po ukończeniu studiów filmowych we Francji i Belgii, rozpoczął pracę w produkcji audiowizualnej – najpierw filmów fabularnych (Włochy), a następnie dokumentalnych (Belgia). Od 1993 roku pracował dla firm producenckich w branży rozwoju projektów i finansowania wniosków do programów europejskich, m.in. Media+ i Eurimages. W 1996 roku założył w Rzymie E.F.C., firmę zajmującą się wyłącznie przygotowywaniu projektów. W roku 1998, także w Rzymie, założył niezależną firmę producencką Impronte Digitali, specjalizującą się w filmach krótkometrażowych i dokumentach. W 2004 roku wrócił do Belgii, gdzie wraz z Nathalie Rossetti wyreżyserował kilka filmów, a następnie, w roku 2009, wspólnie z Nathalie Rossetti i Amel Bouzid założył Borak Films.
Wspólnie zrealizowali m.in. film dokumentalny Yiddish Soul (2006) i musical Yiddish Soul concert (2006), pokazywane na festiwalach filmowych na całym świecie. Ich film Against Blood Justice  (2008) otrzymał wiele nagród m.in. na Astra Film Festival (Rumunia, 2009), One World Human Rights International Documentary Film Festival (Kosowo, 2009) International Human Rights Film Festival FIFDH (Francja, 2010). W 2007 stworzyli we Włoszech międzynarodowy festiwal filmów dokumentalnych Faito Doc Festival, który jest organizowany każdego lata (www.faitodocfestival.it).


Projekt otrzymał wsparcie Anadolu Kültür i Calouste Gulbenkian Foundation.




Produkcja dofinansowana ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej

Film dofinansowany ze środków Dolnośląskiego Funduszu Filmowego oraz funduszy Miasta Wrocławia i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.