Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
Dr hab. Agnieszka Jelewska
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

30 marca 2015 {poniedziałek} 18:00–21:00
Sala Kinowa
Sztuka w czasach technokultury
Seminarium I
Wstęp wolny

W nowoczesnym paradygmacie technokulturowym, w którym procedury badawcze i eksperymentalne stają się podstawą kształtowania form poznania, dotyczą one nie tylko dyskursu naukowego, lecz także wszelkich praktyk, w tym także artystycznych. Sztuka, sięgająca po dokonania naukowe albo wraz z nimi się rozwijająca, jest powiązania z praktyką poznania paradygmatu technokulturowego, łączy się z rozpoznaniami z zakresu socjologii, psychologii, antropologii, kognitywistyki i nauk ścisłych. Tak postrzegane praktyki artystyczne stają się częścią procesów projektowania zarówno rozwiązań praktycznych, społecznie aplikowanych (takich jak: sztuczna inteligencja, genetyka, nanotechnologie), jak i przestrzenią refleksji krytycznej współtworzącej wraz z różnymi formami dyskursów i metodologii nową humanistykę na miarę współczesnych wyzwań. W ramach modułu omówione zostaną rozwiązania technologiczne wprowadzane w obręb sztuk performatywnych, m.in. tańca współczesnego, działań parateatralnych, oraz nowe praktyki artystyczne, takie jak: bio art, nano art, media taktyczne, haktywizm.


Dr hab. Agnieszka Jelewska
– adiunkt w Katedrze Dramatu, Teatru i Widowisk Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, założycielka i dyrektorka Interdyscyplinarnego Centrum Badawczego Humanistyka/Sztuka/Technologia (HAT Center, UAM). Brała udział w wielu międzynarodowych projektach badawczych i artystycznych (między innymi w Anglii, Danii, Niemczech, Stanach Zjednoczonych, Izraelu), kuratorka w obszarze Art & Science. Zajmuje się badaniami interdyscyplinarnymi dotyczącymi przede wszystkim: psychosomatycznych modeli percepcji realizowanych we współczesnej sztuce, wzajemnych relacji między nowoczesną nauką, technologią a kulturą, a także performatywnych aspektów przestrzeni artystycznych i społecznych. Stypendystka Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej (2005). Autorka książek: Craig. Mit sztuki teatru (2007), Sensorium. Eseje o sztuce i technologii (2012) oraz Ekotopie. Ekspansja technokultury (2013).


W ramach semestru autorskiego OUP „Żyjąc w globalnym laboratorium. Sztuka i nauka w czasach technokultury”