Tożsamość |
BodyConstitution: seminarium praktyczne 23–26 kwietnia 2015 {czwartek–niedziela} Sala Teatru Laboratorium (treningi, warsztaty, pokazy pracy, wykład)Studio Na Grobli (treningi, warsztaty, spektakl Armine, Sister) BodyConstitution to program realizowany przez Instytut Grotowskiego w domenie research in practice; BodyConstitution to całoroczna działalność studiów i zespołów artystycznych, których celem jest analiza w praktyce wybranych tradycji ruchowych i przeniesienie ich pryncypiów na potrzeby treningu aktora/performera; BodyConstitution to cykl treningów, warsztatów, seminariów praktycznych i akademii; BodyConstitution to platforma umożliwiająca świadomą, spójną i odpowiedzialną pracę z ciałem poprzez stworzenie „słownika” analizy i opisu technik i praktyki ruchu; BodyConstitution to nowoczesne połączenie działania i refleksji w celu budowania głębokiej kultury ciała. BodyConstitution to pilotażowy program edukacyjny dotyczący metodyki nauczania, bazujący na doświadczeniach i praktyce studiów oraz zespołów artystycznych działających w Instytucie Grotowskiego. Projekt adresowany jest do młodych aktorów oraz pedagogów z Polski i Norwegii. Realizowany od stycznia 2014 do kwietnia 2016 projekt obejmie cykl treningów, spotkań roboczych, seminariów i akademii z udziałem studentów i nauczycieli Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie Filii we Wrocławiu oraz Wydziału Teatralnego Oslo National Academy of the Arts. Kulminacją i zwieńczeniem projektu BodyConstitution będzie zorganizowane w kwietniu 2016 roku seminarium praktyczne wpisane w program Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016, prezentujące efekty spotkań odbywających się w latach 2014–2016. Projekt skupia się na treningu fizycznym aktora, jego problemach, dydaktyce oraz autodydaktyce, na otwarciu się na nowe metody pracy teatralnej oraz innowacyjnej metodyce pracy aktora nakierowanej na jego samorozwój ze szczególnym uwzględnieniem autodiagnozy oraz umiejętności komunikacji procesu aktorskiego. Jedno z głównych założeń projektu to przekonanie, że rozwój twórczych metod pracy artystycznej możliwy jest przede wszystkim dzięki nieustannemu konfrontowaniu wyuczonych technik z doświadczeniami, bogactwem i różnorodnością metod wypracowanych przez pedagogów i artystów z innych tradycji oraz kręgów kulturowych. Zgodnie z tym założeniem Instytut Grotowskiego we współpracy z Oslo National Academy of the Arts oraz Państwową Wyższą Szkołą Teatralną w Krakowie Filią we Wrocławiu pragnie stworzyć przestrzeń spotkania i wymiany doświadczeń oraz uczenia się od zaproszonych pedagogów oraz wybitnych artystów i mistrzów technik ruchowych reprezentujących odmienne tradycje i metody pracy z ciałem (sztuki walki, techniki z pogranicza teatru, tańca oraz kontakt improwizacji). Wymiana ta odbywać się będzie zarówno na płaszczyźnie praktyczno-warsztatowej, jak i na poziomie refleksji teoretycznej. Jedną z najważniejszych idei BodyConstitution jest wskazanie różnorodności w praktykowaniu ciała i jego wielobiegunowości od instrumentalnego użycia do podmiotyzacji ciała; od „posiadania ciała” do „bycia ciałem”. Chcielibyśmy, aby stało się ono programem przynoszącym swoistą praktyczno-myślową heurezę i hermeneutykę ciała. „Tożsamość” – temat tegorocznego seminarium praktycznego stanowiącego kontynuację seminarium „Trening aktora” w 2014 roku – jest jednym z najważniejszych zagadnień podejmowanych w praktyce aktorskiej. W jakim stopniu aktor jest zdolny do identyfikacji/dezidentyfikacji z odgrywaną na scenie postacią? Czy tożsamość sceniczna jest wyłącznie zbiorem wypracowanych zasad? Jak konstytuuje się indywidualność i tożsamość artysty w zależności od kontekstu kulturowego i społeczno-historycznego oraz jego osobistych uwarunkowań i doświadczeń? Jakie cechy odróżniają aktora Zachodu od aktora Orientu? Treningi, sesje warsztatowe, pokazy pracy i spektakle, składające się na program seminarium, wykorzystują techniki ruchowe oraz metody pracy z ciałem z pogranicza teatru, m.in. sztuki walki, stanowiące istotne rozwinięcie i uzupełnienie treningu aktora. BodyConstitution jest twórczym rozwinięciem działań skupionych wokół technik aktorskich podejmowanych w Instytucie Grotowskiego od 2004 roku. Jego trzon tworzą grupy działające przy Instytucie Grotowskiego – studia zajmujące się wybranymi technikami/tradycjami ruchu oraz zespoły, które na bazie źródłowych technik ruchowych stworzyły swoje własne metody treningu aktora:
Więcej informacji: www.bodyconstitution.art.pl Program 23 kwietnia {czwartek} 17:00 | Sala Teatru Laboratorium Aktywność fizyczna aktorów ruchu z perspektywy rehabilitacji sportowej Wykład Piotra Bursiewicza Wstęp wolny W języku polskim z tłumaczeniem na język angielski 24 kwietnia 2015 {piątek} 9:00–11:00 | Studio Na Grobli Aikido Trening prowadzony przez Przemysława Błaszczaka ze Studia Dwóch Ścieżek Wstęp wolny Zapisy do 12 kwietnia 2015 Kontakt: justyna@grotowski-institute.art.pl W językach polskim i angielskim 9:00–11:00 | Studio Na Grobli Capoeira Trening prowadzony przez Jakuba Gontarskiego ze Studia Dwóch Ścieżek Wstęp wolny Zapisy do 12 kwietnia 2015 Kontakt: justyna@grotowski-institute.art.pl W językach polskim i angielskim 9:00–11:00 | Sala Teatru Laboratorium Kalarippajattu (styl południowy) Trening prowadzony przez Sankara Lala Sivasankarana Naira ze Studia Kalari Wstęp wolny Zapisy do 12 kwietnia 2015 Kontakt: justyna@grotowski-institute.art.pl W językach polskim i angielskim 12:00–15:00 | Studio Na Grobli Metoda pracy Theodorosa Terzopoulosa Warsztaty zamknięte prowadzone przez Savvasa Stroumposa z Teatru Attis W języku angielskim 12:00–15:30 | Sala Teatru Laboratorium Sztuka aktora między Wschodem a Zachodem Warsztaty zamknięte prowadzone przez Maria Barzaghiego, Rosalbę Genovese i Marię Ritę Simone z Teatro dell’Albero W języku angielskim 16:30 | Sala Teatru Laboratorium Metoda pracy Theodorosa Terzopoulosa Pokaz pracy Savvasa Stroumposa z Teatru Attis Wstęp wolny W języku angielskim z tłumaczeniem na język polski 20:15 | Plac przed kościołem Świętej Elżbiety Świadek Akcja Daisuke Yoshimoto Wstęp wolny 25 kwietnia 2015 {sobota} 9:00–11:00 | Studio Na Grobli Aikido Trening prowadzony przez Przemysława Błaszczaka ze Studia Dwóch Ścieżek Wstęp wolny Zapisy do 12 kwietnia 2015 Kontakt: justyna@grotowski-institute.art.pl W językach polskim i angielskim 9:00–11:00 | Studio Na Grobli Capoeira Trening prowadzony przez Jakuba Gontarskiego ze Studia Dwóch Ścieżek Wstęp wolny Zapisy do 12 kwietnia 2015 Kontakt: justyna@grotowski-institute.art.pl W językach polskim i angielskim 9:00–11:00 | Sala Teatru Laboratorium Kalarippajattu (styl południowy) Trening prowadzony przez Sankara Lala Sivasankarana Naira ze Studia Kalari Wstęp wolny Zapisy do 12 kwietnia 2015 Kontakt: justyna@grotowski-institute.art.pl W językach polskim i angielskim 12:00–15:00 | Studio Na Grobli Metoda pracy Theodorosa Terzopoulosa Warsztaty zamknięte prowadzone przez Savvasa Stroumposa z Teatru Attis W języku angielskim 12:00–15:30 | Sala Teatru Laboratorium Sztuka aktora między Wschodem a Zachodem Warsztaty zamknięte prowadzone przez Maria Barzaghiego, Rosalbę Genovese i Marię Ritę Simone z Teatro dell’Albero W języku angielskim 16:30 | Sala Teatru Laboratorium Wspólne pola Pokaz pracy Simony Sali i Sankara Lala Sivasankarana Naira z udziałem Daisuke Yoshimoto, prowadzenie Jarosław Fret Wstęp wolny W języku angielskim z tłumaczeniem na język polski 20:00 | Studio Na Grobli Armine, Sister Spektakl Teatru ZAR Wstęp wolny Rezerwacja miejsc: sekretariat@grotowski-institute.art.pl; tel. 71 34 45 320 26 kwietnia 2015 {niedziela} 9:00–11:00 | Studio Na Grobli Aikido Trening prowadzony przez Przemysława Błaszczaka ze Studia Dwóch Ścieżek Wstęp wolny Zapisy do 12 kwietnia 2015 Kontakt: justyna@grotowski-institute.art.pl W językach polskim i angielskim 9:00–11:00 | Studio Na Grobli Capoeira Trening prowadzony przez Jakuba Gontarskiego ze Studia Dwóch Ścieżek Wstęp wolny Zapisy do 12 kwietnia 2015 Kontakt: justyna@grotowski-institute.art.pl W językach polskim i angielskim 9:00–11:00 | Hostel The One, sala na 3. piętrze, Rynek-Ratusz 30 Kalarippajattu (styl południowy) Trening prowadzony przez Sankara Lala Sivasankarana Naira ze Studia Kalari Wstęp wolny Zapisy do 12 kwietnia 2015 Kontakt: justyna@grotowski-institute.art.pl W językach polskim i angielskim 12:00–15:00 | Studio Na Grobli Metoda pracy Theodorosa Terzopoulosa Warsztaty zamknięte prowadzone przez Savvasa Stroumposa z Teatru Attis W języku angielskim 17:00 | Sala Teatru Laboratorium Atleta serca Pokaz pracy Maria Barzaghiego z Teatro dell’Albero Wstęp wolny W języku angielskim z tłumaczeniem na język polski 20:00 | Studio Na Grobli Armine, Sister Spektakl Teatru ZAR Wstęp wolny Rezerwacja miejsc: sekretariat@grotowski-institute.art.pl; tel. 71 34 45 320 Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do zmian w programie. Partnerzy: Seminarium praktyczne jest częścią projektu „BodyConstitution: międzykulturowy dialog o treningu aktora – cykl sesji warsztatowych, akademii i seminariów z udziałem studentów szkół teatralnych z Polski i Norwegii”, realizowanego w ramach programu „Promowanie różnorodności kulturowej i artystycznej w ramach dziedzictwa kulturowego Europy w ramach Mechanizmu Finansowania EOG 2009–2014”. Projekt finansowany z funduszy EOG, pochodzących z Islandii, Lichtensteinu i Norwegii, oraz środków krajowych. |