Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
Stand'al mondo senza'l mondo
[Życie na tym świecie bez świata]

Spektakl Regula contra Regulam Teatro w ramach programu badawczego „Regola dei Laudesi”

10 maja 2015 {niedziela} 19:00
Sala Teatru Laboratorium
Bilety: 15 zł
Rezerwacja i sprzedaż: sekretariat@grotowski-institute.art.pl;
tel. 71 34 45 320
Bilety online
Prosimy o odbiór biletów w Sekretariacie (Rynek-Ratusz 27) najpóźniej dzień przed spektaklem.


Lauda (dosł. „chwała”; pieśń pochwalna) to wspólna nazwa kilku „impulsów” religijnych i artystycznych powstałych w trzynastowiecznej Italii. Lauda ma następujące odmiany: religijną, będącą właściwie modlitwą, poetycką, nastawioną na poszukiwania poetyckie, oraz dramatyczną. Długotrwała, głęboka praktyka śpiewów pokazała, że w strukturze laudy są „rozmyte granice”. Jedna z nich przebiega między rytuałem (dla śpiewających) a performansem (dla słuchaczy); między różnymi formami liturgii a dramatu.

Pieśni pochwalne, sytuujące się na styku modlitwy, narracji dramatycznej, poezji i muzyki, ujmowane były zwykle w zbiory laudari. Wszystkie pieśni, które wykonujemy, pochodzą z Laudario di Cortona, najstarszego zbioru monodii liturgicznych w języku volgare powstałego w drugiej połowie XIII wieku. Wykonując niektóre kompozycje z Laudario di Cortona, możemy połączyć wszystkie warstwy, z których złożone są pieśni. Poszukiwanie takiego połączenia jest celem naszej pracy w Stand’al mondo senzal mondo. Podczas śpiewu, w „sytuacji teatralnej”, wszystkie wymienione wyżej warstwy, napięcia, harmonijnie ze sobą współistnieją, a sam śpiew, szczególnie w dialekcie vulgare (laudar cantando) może ucieleśniać artystyczne i duchowe tajemnice. „Życie na tym świecie bez świata”.
Raúl Iaiza

Laudy z Laudario di Cortona (Ms. 91)

Ave regina gloriosa (5), Da ciel venne messo novella (6), Ave dei genitrix (11), Stella nuova n fra la gente (20), Plangiamo quel crudel basciar (21), Ben e crudele e spietoso (22), De la crudel morte de Cristo (23), Spiritu sancto, dolçe amore (28), Oime lasso e freddo lo mio core (34), Chi vole lo mondo despreççare (35), Magdalena degna da laudare (39), Salutiam divotamente (46).

 

Występują: Raquel Sánchez Alarcón, Viviana Bovino, Maria Kapała, Giulia Varotto, Raúl Iaiza
Teksty: Laudario di Cortona, José Saramago, Anne Sexton, Rainer Maria Rilke
Przestrzeń sceniczna, kostiumy i rekwizyty: Regula contra Regulam Teatro
Fotografia: Maciej Zakrzewski

Asystent reżysera: Csongor Kollo
Aranżacja muzyki, dramaturgia i reżyseria: Raúl Iaiza

Teksty i muzyka: Laudario di Cortona (Ms. 91), Codex Buranus (clm4660), Edgerton MS. 2615, Llibre Vermell de Montserrat (pol. Czerwona księga z Montserrat), pieśni tradycji włoskiej
Produkcja Regula contra Regulam Teatro, Instytut Grotowskiego
Premiera: 3 maja 2014
Czas trwania: 60 minut
Podziękowania dla: Clelii Falletti, Jessici Gámez, Else Marie Laukvik, Isabelle Maurel, Ludwika Flaszena, Oscara Meavego, Stefana Olimpiego, Lorenza Sangalliego oraz Residui Teatro (Madryt), Elf Teatro (Mediolan).


Fot. Maciej Zakrzewski

Regola dei Laudesi to międzynarodowy program badawczy zajmujący się teatralnym potencjałem drzemiącym w muzycznym i dramaturgicznym repertuarze włoskich religijnych pieśni pochwalnych z XII i XIII wieku, ze szczególnym uwzględnieniem manuskryptu Laudario di Cortona (Cortona Ms. 91, ok. 1270–1297), najstarszego zbioru laud zapisanych w volgare – średniowiecznej odmianie języka włoskiego.