Das Fieberspital |
Performans muzyczny Diamandy Galás 18 czerwca 2015 {czwartek} 20:00 Centrum Sztuki Impart, Sala Teatralna ul. Mazowiecka 17, Wrocław Bilety Strefa I: 70 zł Strefa II: 40 zł Wejściówki: 20 zł (w dniu koncertu) Sprzedaż biletów na stronach Biletin i TicketPro.pl oraz w kasie biletowej Centrum Sztuki Impart Kontakt: rezerwacje@impart.art.pl; tel. 71 341 94 32 Kasa czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 12:00–18:00 oraz dwie godziny przed spektaklami i koncertami. Diamanda Galás wykona performans muzyczny Das Fieberspital (Szpital malaryczny), będący pracą w toku, w którym wykorzysta fragmenty poezji Georga Heyma i własnych tekstów. Das Fieberspital to utwór na głos, fortepian z wykorzystaniem muzyki elektronicznej. Znaczna jego część powstaje na żywo na bazie głosu śpiewaczki – dźwięki sopranu zostają przetworzone w multifoniczne linie legato, a wysokie i niskie dźwięki multifoniczne są łączone i przetworzone elektronicznie, przez co tracą znamiona ludzkiego głosu, przekształcając się w odgłosy szpitala z Das Fieberspital. W swoim poemacie Heym umieścił szpital w industrialnym budynku, w którym gnieżdżą się pacjenci naznaczeni stygmatem żółtej febry. Utwór powstał w apogeum niemieckiej rewolucji przemysłowej, jeszcze przed horrorem pierwszej wojny światowej. Na początku performansu będą wykorzystane fragmenty poematów Heyma – Die Dämonen der Stadt (Demony miast), wraz z autorskim tekstem Galás, oraz Das Blinde (Ślepiec) – przywołane jako proroczy hymn NO FUTURE dla Niemiec. Diamanda Galás przeczyta także swoje teksty Morphine (Morfina) and The Left Hand of the Father (Lewa ręka ojca). ![]() I Das Fieberspital / tekst Georg Heym Przerwa (15 min) II Side Eye Morphine / tekst Diamanda Galás Die Dämonen der Stadt / tekst Georg Heym A Ticking Crab / tekst Diamanda Galás Skorpithes Headless Eyes 24 / muzyka Diamanda Galás The Left Hand of the Father / słowa i muzyka Diamanda Galás Der Blinde / słowa Georg Heym Oktopothia Performans muzyczny Diamandy Galás Realizacja dźwięku na żywo/miks: Jasen Hattams Realizacja dźwięku: Willi Bopp Realizacja dźwięku/miks: John Kilgore Nagrania/miks: Kris Townes, Capricorn Studios San Diego Światło: Chahine Yavroyan Koordynator produkcji: Simon MacColl Intermezzo na głos (nagranie): Robert Knoke Producent: Grażyna Górka-Dudek Nagłośnienie: POGOART Zdjęcia: Austin Young Praca dedykowana Vincentowi Cuoco Jr. Podziękowania dla G.K. Galás, Barbary Maier, Dany Rae Paré, Dave’a Sokola, Hala Wilnera oraz pracowników Instytutu Grotowskiego: Jarosława Freta, Moniki Blige, Piotra Jacyka, Barbary Kaczmarek, Katarzyny Lemańskiej, Pawła Nowaka i Pauliny Popiół.
Podziękowania dla Davida Walsha za zorganizowanie 22 czerwca 2014 roku pokazu pracy w toku Das Fieberspital, Part I w ramach Dark Mofo Festival na Tasmanii. Więcej informacji o rezydencji artystycznej Das Fieberspital Diamandy Galás Diamanda Galás uważana jest za jedną z najważniejszych wokalistek naszych czasów. Międzynarodowe uznanie przyniosły jej bardzo oryginalne, politycznie zaangażowane dzieła sceniczne. Wśród nich ważne miejsce zajmują: Plague Mass, Defixiones: Orders from the Dead, Vena Cava, Schrei X oraz The Refugee. Ostatnio przygotowuje aranżacje muzyczne do tekstów poetów i pisarzy tworzących na emigracji. Jest pierwszą laureatką nagrody Demetrio Stratosa, przyznawanej we Włoszech za nowatorskie dokonania muzyczne. W 2010 roku, wraz z reżyserem filmowym Davidem Pepem, Galás stworzyła eksperymentalne dzieło dźwiękowo-filmowe Schrei 27 – bezkompromisowy portret odosobnionego, poddanego torturom ciała. W 2012 roku rozpoczęła współpracę z aranżerem Jonem Øivindem Nessem, zwieńczoną nowatorskim koncertem z Orkiestrą Norweskiego Radia w Kanonhallen. W tym samym roku, na sympozjum „Weaving Politics” w Sztokholmie, zaprezentowała, wraz z Julią Kristevą i choreografem Williamem Forsythem, wykład-spektakl In the Mouth of the Crocodile, którym otworzyła także Meltdown Festival w londyńskim Southbank Centre. JW 3013 roku jej praca solowa Espergesia (praca w toku), w której wykorzystuje słowa wiersza Cesara Vallejo Czarni heroldzi, została zaprezentowana w Mauzoleum Emanuela Vigelanda w Oslo. Artystka wykonała ją a capella, bez towarzyszenia instrumentów elektronicznych i bez wzmocnienia, w sali z 25-sekundowym pogłosem, w zupełnej ciemności. Premiera tej 17-minutowej pracy zainicjowała cykl prezentacji artystki w obiektach sakralnych, w których czas pogłosu wynosi co najmniej 20 sekund. Obecnie pracuje m.in. nad performansem muzycznym Das Fieberspital na podstawie poezji Georga Heyma. Równolegle do koncertów, prezentacji wykładu-spektaklu i eksperymentów w obszarze sztuk wizualnych Galás kończy pracę nad cyklem nowych nagrań oraz wersji wcześniejszych utworów, które są odświeżane cyfrowo i remiksowane. Więcej informacji: www.diamandagalas.com Wydarzenie w ramach programu „Masters in Residence” Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego ![]() |