Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
Maestro
Spotkanie w 5. rocznicę śmierci Zygmunta Molika z udziałem Ewy Oleszko-Molik i Giuliana Campa

6 czerwca 2015 {sobota} 18:00
Sala Teatru Laboratorium
Wstęp wolny

Podczas spotkania zaprezentowane zostaną: reportaż Tomasza Mielnika Dyrygent oraz książka Zygmunta Molika i Giuliana Campa Głos i Ciało (przełożyli Ewa Oleszko-Molik i Andrzej Wojtasik, Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Kraków – Wrocław 2015).

Dyrygent

Reportaż; realizacja Tomasz Mielnik; prowadzący Zygmunt Molik; uczestnicy warsztatów Alexandra de Cizancourt, Angelia Konieczny, Claudio Laurini, Konstantinos Zainakis, Evangelia Nikiforor, Kylie Ann Smith, Nini Julia Bang, Regan O’Brien, Rhys Bishop, Ricky White, Rob Klaumann; Robert Hilton, Chrissy Amundsen, Agnieszka Rybak, Agnieszka Kimbar; zdjęcia Tomasz Sobański, Michał Maksymow; muzyka Karlkeinz Stockhausen, Zyklus1959, Christoph Caskel, Stockhausen Complete Edition 6; Polska 2006; 20’

W językach polskim i angielskim

Zygmunt Molik przez lata swojej artystycznej i pedagogicznej pracy stworzył i z ogromnym powodzeniem praktykował autorską metodę treningu głosowego, pozwalającego odnaleźć swoistą jedność w interakcji pomiędzy głosem a ciałem. Podstawą tej metody jest „alfabet ciała” zwany też „alfabetem Molika”. Jest to zbiór precyzyjnych działań fizycznych, za pomocą których można budować indywidualny język ciała aktora, umożliwiający otwarcie głosu przez zniesienie istniejących w ciele blokad i ograniczeń, których charakter ma przede wszystkim podłoże psychiczne i socjologiczne. Celem stworzonych przez Molika ćwiczeń jest uzyskanie możliwie najpełniejszej integracji głosu z ciałem – uaktywnienie głosu poprzez użycie całego ciała. W metodzie „Głos i Ciało” chodzi nie tylko o wykonywanie skodyfikowanych działań, prowadzących na przykład do właściwego ułożenia krtani, rozbudzenia rezonatorów w ciele czy odpowiedniego zarządzania własnym oddechem, lecz także o głębokie doświadczenie opierające się na przekonaniu, że prawidłowe używanie głosu nie istnieje bez świadomości ciała i rozpoznania własnych uwarunkowań psychicznych.

 

Reportaż ze stażu Głos i Ciało, prowadzonego przez Zygmunta Molika w dniach 19–23 kwietnia 2006 roku w Brzezince, leśnej bazie Instytutu Grotowskiego. W warsztatach wzięli udział aktorzy teatrów niezależnych z całego świata. Autor filmu w impresyjny sposób próbuje oddać ogólną atmosferę stażu oraz emocje rodzące się wśród uczestników.


Fot. ze zbiorów Ewy Oleszko-Molik

Zygmunt Molik (1930–2010), aktor Teatru Laboratorium, wystąpił m.in. jako Jakub w Akropolis i Judasz w Apocalypsis cum figuris. Odegrał główną rolę w kształtowaniu inicjowanej przez Grotowskiego metody treningu głosowego. Od 1964 roku prowadził staże dla aktorów: Acting Therapy, który przerodził się w 1975 roku w Laboratorium Terapii Zawodu Acting Therapy oraz Głos i Ciało, który jako międzynarodowy projekt realizowany był do 2008 roku.
Więcej informacji

Ewa Oleszko-Molik pochodzi z rodziny z tradycjami muzycznymi, dziesięć lat ćwiczyła grę na pianinie, dwanaście lat pracowała w Filharmonii Wrocławskiej, m.in. w dziale programującym działalność artystyczną. Pracowała również jako kierownik organizacyjny Orkiestry Kameralnej „Leopoldinum” i Orkiestry Kameralnej Wojciecha Rajskiego. Przez kolejne dziesięć lat pełniła funkcję kierownika Działu Imprez w Dolnośląskim Towarzystwie Muzycznym we Wrocławiu.
Zygmunta Molika Ewa Oleszko-Molik poznała w 1972 roku. Znajomość przerodziła się w bliską przyjaźń rodzin. W ostatnich kilkunastu latach życia Zygmunta Molika wspomagała go w podejmowaniu i rozważaniu kierunków działań jego prac stażowych, a od 2001 roku poświęciła się temu zadaniu całkowicie. Współpracuje z Instytutem Grotowskiego, gdzie prowadzi Pracownię im. Zygmunta Molika „Voice In”. Od trzech lat publikuje blog pod nazwą „Zygmunt Molik”, popularyzując zagadnienia z życia i pracy aktora Teatru Laboratorium.

Giuliano Campo uzyskał tytuł doktora na uniwersytetach w Rzymie i Paryżu. Obecnie wykłada teatr na uniwersytecie w Ulster. Był członkiem zespołu badawczego „British Grotowski Project”, realizowanego na University of Kent pod kierunkiem Paula Allaina. Prowadził wykłady i warsztaty w wielu międzynarodowych instytucjach, np. w Moskiewskim Akademickim Teatrze Artystycznym (MChAT) oraz na uniwersytetach na Malcie, we Wschodniej Karolinie (USA) i Uberlândii (Brazylia). Współzałożyciel ETRN (European Theatre Research Network). Współpracuje jako ekspert z włoskim Ministerstwem Edukacji w ramach programu Valutazione della Qualità della Ricerca.