SERCE Cisza wieloboku |
Rezydencja artystyczna Pracowni | | Rosa w ramach przedsięwzięcia „Wsłuchanie w PULS” 1–8 sierpnia 2015 {sobota–sobota} Brzezinka, leśna baza Instytutu Grotowskiego 24 sierpnia – 11 września 2015 {poniedziałek–piątek} Sala Teatru Laboratorium Przedstawienie SERCE Cisza wieloboku poświęcone zostało problemowi rozpoznania swej tożsamości i własnych powinności w sytuacji, gdy podważone zostaje człowieczeństwo. Jest gestem współczucia wobec zwierząt i ludzi skrzywdzonych przez wojnę, fanatyzm i ideologię, jak miało to miejsce w przypadku Meriam Ibrahim, skazanej na publiczną chłostę i śmierć przez powieszenie za sprzeniewierzenie się dominującej religii. Na spektakl na motywach dramatu Wajdi Mouwada Pogorzelisko składają się dwie części: Zgliszcza – Suita. Myśląc o zwierzętach ze zbombardowanego zoo i Al-Atlal – Ruiny. Pamiętając o historii Meriam Ibrahim…. Pierwsza z nich, preludium, dedykowana jest wszystkim zwierzętom, które padły ofiarą ludzkiej głupoty i próżności, i stanowi pomost między spektaklem TAZM Milczenie światła a drugą „komorą” SERCA, czyli tekstem Al-Atlal – Ruiny. TAZM i SERCE składają się na Dwugłos O CISZY. Pierwszy szkic spektaklu SERCE Cisza wieloboku zaprezentowany został w Sali Teatralnej im. Wojciecha Bogusławskiego w Collegium Maius UAM w Poznaniu 20 lutego 2015 roku. Wsłuchanie w PULS Przedsięwzięcie Pracowni | | Rosa 1 sierpnia – 30 września 2015 Brzezinka, leśna siedziba Instytutu Grotowskiego i Sala Teatru Laboratorium 28 stycznia – 24 lutego 2016 Sala Teatru Laboratorium Kierownictwo: prof. Grzegorz Ziółkowski Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i PRACOWNIA || ROSA Konsultant: prof. Paul Allain School of Arts, University of Kent, Canterbury, UK Po zmierzchu wielkich narracji, pozostały nam, w niszach, już tylko te małe. Wszędzie rozpanoszyło się przecież widowisko, z przynależnym mu żywiołem dramatyczności. Dramat to tyle co gra, gra-strzelanka, gra w zabijanego. Kto z kim? Kto przeciw komu? Kto komu… Kto pod kim… Potrzebujemy opowieści, które w naturalnym rytmie przypływów i odpływów wsączą w nas scenariusze zachowań, wzorce relacji. Dramaty-gry też to robią, ale inaczej – poprzez konflikty, poprzez wybuchy zerwań i pojednań. Storytelling, gawęda, bajarstwo to głos babci czy dziadka, który na żywo, wprost do ucha wnuczki czy wnuka szepce słowa mające moc uodparniającą, homeopatyczną. Głos ten przycicha, a my – ogłuszeni przez medialny jazgot, często sami go wzmagając – coraz gorzej słyszymy. Potrzebujemy historii – jak mówi Peter Brook – nie historyjek. Mogą być prawdziwe, jak w książce Tahara Ben Jellouna To oślepiające, nieobecne światło, mogą być fikcyjne, jak w dramacie Wajdi Mouwada Pogorzelisko. Historia więźnia TAZMAMARTU, który przetrwał m.in. dlatego, że w celi nawiedzał go anioł, a może tylko wróbel, czy historia matki z Pogorzeliska, która została zgwałcona przez własnego syna i dała życie – w bólu i przerażeniu – dwójce bliźniaków, a potem w testamencie zapisała im walkę o dorosłość – to opowieści, które niosą w sobie ziarno tragedii. Tragedii odpowiedzialności, tragedii bycia w odpowiedzi. Tragedii do rozegrania w teatrze – tej maszynie antropologicznej, która uczy, jak widzieć i słyszeć, jak rozmawiać i rozumieć. Hybrydyczne i wielowątkowe przedsięwzięcie PRACOWNI || ROSA „Wsłuchanie w PULS” konfrontuje się z tymi problemami poprzez praktykę i myśl – poprzez przedstawienia, seminaria praktyczne, spisane rozważania i żywe dialogi. W nadziei, że młodsze pokolenie utalentowanych i oddanych artystów wyraźniej dostrzeże obowiązki, jakie przed nim stoją, że powinności te staną się dla niego bardziej namacalne. Grzegorz Ziółkowski Kalendarium przedsięwzięcia „Wsłuchanie w PULS” • 1–8 sierpnia 2015: rezydencja artystyczna PRACOWNI || ROSA • 9–22 sierpnia 2015: seminarium otwarte ATIS STARS • 24 sierpnia – 11 września 2015: rezydencja artystyczna PRACOWNI || ROSA • 13–30 września 2015: seminarium konsultacyjne ATIS NICHE • 28–30 września 2015: seminarium inicjujące ATIS SPARK • 30 września 2015: otwarte podsumowanie pracy ATIS SHARING • 28–29 stycznia, 6–7 lutego 2016: spektakl TAZM Milczenie światła • 13–14 lutego 2016: premiera spektaklu SERCE Cisza wieloboku • 15 lutego 2016: spotkanie poświęcone książki Grzegorza Ziółkowskiego Dwugłos O CISZY • 16–17 lutego 2016: spektakl Dwugłos O CISZY • 18 lutego 2016: Aktor: artysta – rzemieślnik, rozmowa Paula Allaina i Grzegorza Ziółkowskiego na temat rzemiosła i sztuki aktorskiej • 22–23 lutego 2016: pokaz ATIS SHARING i kompozycji Od GWIAZD do CISZY • 24 lutego 2016: spotkanie z PRACOWNIĄ || ROSA PRACOWNIA || ROSA to przestrzeń między ludźmi, służąca długofalowej pracy nad sobą oraz badaniu relacji między wyszkoleniem aktorskim a twórczością teatralną. Praca skupia się na uważności i harmonizowaniu oddechu, ciała i głosu. Jej sercem jest jakość lekkości, poszukiwana w przepływie działań i dialogowaniu – z samym sobą, otoczeniem, partnerem, grupą. Staramy się ją uobecniać w treningu i w improwizacjach, pojmowanych jako przestrzeń gry, rozgrywki. Improwizacje pomagają zbudować pomost pomiędzy treningiem a dziedziną wyobraźni, kompozycji i kreacji. W tej domenie zjawiają się przedstawienia, powoływane do życia wspólnym wysiłkiem.Oprócz poszukiwań dotyczących treningu aktorskiego i realizacji przedstawień PRACOWNIA || ROSA:
Azylem PRACOWNI jest Sala Teatralna im. Wojciecha Bogusławskiego w Collegium Maius Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. PRACOWNIA || ROSA pragnie podziękować profesorom: Dobrochnie Ratajczakowej, Elżbiecie Kalembie-Kasprzak i Bogumile Kaniewskiej za ich nieocenione wsparcie. Więcej informacji: www.grzeg-rosa.home.amu.edu.pl Facebook/pracowniarosa Grzegorz Ziółkowski – nauczyciel, reżyser, wydawca, tłumacz, autor książek o Peterze Brooku (2000) i Jerzym Grotowskim (2007). Pracuje jako prof. UAM dr hab. w Katedrze Dramatu, Teatru i Widowisk. Kieruje PRACOWNIĄ || ROSA oraz intensywnymi praktycznymi seminariami aktorskimi ATIS. W ramach grantu Narodowego Centrum Nauki pisze książkę o samospaleniach w kulturze współczesnej. Więcej informacji: www.grzeg-rosa.home.amu.edu.pl Maria Bohdziewicz – aktorka w PRACOWNI || ROSA, absolwentka wiedzy o teatrze UAM. Prowadziła przedsięwzięcia edukacyjne i artystyczne w społecznościach lokalnych i z osobami niepełnosprawnymi. Pisze wiersze i rapuje. Więcej informacji: Facebook/MariaHZdaniaDoCzytania Maciej Zakrzewski – aktor i muzyk w PRACOWNI || ROSA, doktorant w Katedrze Dramatu, Teatru i Widowisk UAM, nauczyciel technik aktorskich w Akademii Sztuk Scenicznych w Poznaniu. Absolwent etnologii i antropologii kulturowej UAM, fotograf, przede wszystkim teatralny. Więcej informacji: Facebook/Fototeatr.zakrzewski Maria Kapała – studentka filologii klasycznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Uczestniczyła w Akademii Praktyk Teatralnych „Gardzienice” oraz w projekcie „Regula contra Regulam”. Wzięła udział w ATIS SITE OF THE FIRE (sierpień 2014). Współpracuje jako aktorka z PRACOWNIĄ || ROSA od stycznia 2015 roku.
Marta Pautrzak – studentka wiedzy o teatrze UAM, brała udział w zajęciach Etiudy teatralne prowadzonych przez Grzegorza Ziółkowskiego, a także w seminarium ATIS PANDORA’S BOX (luty 2014) i ATIS ISKRA (grudzień 2014). Współpracuje z Januszem Stolarskim. Od lutego 2015 roku jest stażystką w PRACOWNI || ROSA. |