Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
SERCE Cisza wieloboku
Rezydencja artystyczna Pracowni | | Rosa w ramach przedsięwzięcia „Wsłuchanie w PULS”

1–8 sierpnia 2015 {sobota–sobota}  
Brzezinka, leśna baza Instytutu Grotowskiego
24 sierpnia – 11 września 2015 {poniedziałek–piątek}  
Sala Teatru Laboratorium

Przedstawienie SERCE Cisza wieloboku poświęcone zostało problemowi rozpoznania swej tożsamości i własnych powinności w sytuacji, gdy podważone zostaje człowieczeństwo. Jest gestem współczucia wobec zwierząt i ludzi skrzywdzonych przez wojnę, fanatyzm i ideologię, jak miało to miejsce w przypadku Meriam Ibrahim, skazanej na publiczną chłostę i śmierć przez powieszenie za sprzeniewierzenie się dominującej religii.

Na spektakl na motywach dramatu Wajdi Mouwada Pogorzelisko składają się dwie części: Zgliszcza – Suita. Myśląc o zwierzętach ze zbombardowanego zoo i Al-Atlal – Ruiny. Pamiętając o historii Meriam Ibrahim…. Pierwsza z nich, preludium, dedykowana jest wszystkim zwierzętom, które padły ofiarą ludzkiej głupoty i próżności, i stanowi pomost między spektaklem TAZM Milczenie światła a drugą „komorą” SERCA, czyli tekstem Al-Atlal – Ruiny. TAZM i SERCE składają się na Dwugłos O CISZY.

Pierwszy szkic spektaklu SERCE Cisza wieloboku zaprezentowany został w Sali Teatralnej im. Wojciecha Bogusławskiego w Collegium Maius UAM w Poznaniu 20 lutego 2015 roku.

Fot. Jakub Wittchen



Wsłuchanie w PULS
Przedsięwzięcie Pracowni | | Rosa

1 sierpnia – 30 września 2015
Brzezinka, leśna siedziba Instytutu Grotowskiego i Sala Teatru Laboratorium
28 stycznia – 24 lutego 2016
Sala Teatru Laboratorium

Kierownictwo: prof. Grzegorz Ziółkowski
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i PRACOWNIA || ROSA

Konsultant: prof. Paul Allain
School of Arts, University of Kent, Canterbury, UK

Po zmierzchu wielkich narracji, pozostały nam, w niszach, już tylko te małe. Wszędzie rozpanoszyło się przecież widowisko, z przynależnym mu żywiołem dramatyczności. Dramat to tyle co gra, gra-strzelanka, gra w zabijanego. Kto z kim? Kto przeciw komu? Kto komu… Kto pod kim…

Potrzebujemy opowieści, które w naturalnym rytmie przypływów i odpływów wsączą w nas scenariusze zachowań, wzorce relacji. Dramaty-gry też to robią, ale inaczej – poprzez konflikty, poprzez wybuchy zerwań i pojednań. Storytelling, gawęda, bajarstwo to głos babci czy dziadka, który na żywo, wprost do ucha wnuczki czy wnuka szepce słowa mające moc uodparniającą, homeopatyczną. Głos ten przycicha, a my – ogłuszeni przez medialny jazgot, często sami go wzmagając – coraz gorzej słyszymy.

Potrzebujemy historii – jak mówi Peter Brook – nie historyjek. Mogą być prawdziwe, jak w książce Tahara Ben Jellouna To oślepiające, nieobecne światło, mogą być fikcyjne, jak w dramacie Wajdi Mouwada Pogorzelisko. Historia więźnia TAZMAMARTU, który przetrwał m.in. dlatego, że w celi nawiedzał go anioł, a może tylko wróbel, czy historia matki z Pogorzeliska, która została zgwałcona przez własnego syna i dała życie – w bólu i przerażeniu – dwójce bliźniaków, a potem w testamencie zapisała im walkę o dorosłość – to opowieści, które niosą w sobie ziarno tragedii. Tragedii odpowiedzialności, tragedii bycia w odpowiedzi. Tragedii do rozegrania w teatrze – tej maszynie antropologicznej, która uczy, jak widzieć i słyszeć, jak rozmawiać i rozumieć.

Hybrydyczne i wielowątkowe przedsięwzięcie PRACOWNI || ROSA „Wsłuchanie w PULS” konfrontuje się z tymi problemami poprzez praktykę i myśl – poprzez przedstawienia, seminaria praktyczne, spisane rozważania i żywe dialogi. W nadziei, że młodsze pokolenie utalentowanych i oddanych artystów wyraźniej dostrzeże obowiązki, jakie przed nim stoją, że powinności te staną się dla niego bardziej namacalne.

Grzegorz Ziółkowski

Kalendarium przedsięwzięcia „Wsłuchanie w PULS”

1–8 sierpnia 2015: rezydencja artystyczna PRACOWNI || ROSA
9–22 sierpnia 2015: seminarium otwarte ATIS STARS
24 sierpnia – 11 września 2015: rezydencja artystyczna PRACOWNI || ROSA
13–30 września 2015: seminarium konsultacyjne ATIS NICHE
28–30 września 2015: seminarium inicjujące ATIS SPARK
30 września 2015: otwarte podsumowanie pracy ATIS SHARING
28–29 stycznia, 6–7 lutego 2016: spektakl TAZM Milczenie światła
13–14 lutego 2016: premiera spektaklu SERCE Cisza wieloboku
15 lutego 2016: spotkanie poświęcone książki Grzegorza Ziółkowskiego Dwugłos O CISZY
16–17 lutego 2016: spektakl Dwugłos O CISZY
18 lutego 2016: Aktor: artysta – rzemieślnik, rozmowa Paula Allaina i Grzegorza Ziółkowskiego na temat rzemiosła i sztuki aktorskiej
22–23 lutego 2016: pokaz ATIS SHARING i kompozycji Od GWIAZD do CISZY
24 lutego 2016: spotkanie z PRACOWNIĄ || ROSA



 PRACOWNIA || ROSA to przestrzeń między ludźmi, służąca długofalowej pracy nad sobą oraz badaniu relacji między wyszkoleniem aktorskim a twórczością teatralną.
Praca skupia się na uważności i harmonizowaniu oddechu, ciała i głosu. Jej sercem jest jakość lekkości, poszukiwana w przepływie działań i dialogowaniu – z samym sobą, otoczeniem, partnerem, grupą. Staramy się ją uobecniać w treningu i w improwizacjach, pojmowanych jako przestrzeń gry, rozgrywki. Improwizacje pomagają zbudować pomost pomiędzy treningiem a dziedziną wyobraźni, kompozycji i kreacji. W tej domenie zjawiają się przedstawienia, powoływane do życia wspólnym wysiłkiem.

Oprócz poszukiwań dotyczących treningu aktorskiego i realizacji przedstawień PRACOWNIA || ROSA:
  • pomaga w realizacji studenckich inicjatyw teatralnych, takich np. jak wystawienie spektaklu SEN na festiwalu Nowa Siła Kuratorska
  • prowadzi na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej UAM intensywne praktyczne seminaria aktorskie ATIS
  • organizuje dla studentów UAM warsztaty i spektakle zaproszonych gości w ramach programu TECHNIKI AKTORSKIE
  • współorganizuje – wraz z Katedrą Dramatu, Teatru i Widowisk UAM, Uniwersyteckim Ośrodkiem Teatralnym „Maski” i Stowarzyszeniem Teatr Biuro Podróży – Forum MASKI

Azylem PRACOWNI jest Sala Teatralna im. Wojciecha Bogusławskiego w Collegium Maius Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

PRACOWNIA || ROSA pragnie podziękować profesorom: Dobrochnie Ratajczakowej, Elżbiecie Kalembie-Kasprzak i Bogumile Kaniewskiej za ich nieocenione wsparcie.

Więcej informacji:
www.grzeg-rosa.home.amu.edu.pl
Facebook/pracowniarosa



Grzegorz Ziółkowski – nauczyciel, reżyser, wydawca, tłumacz, autor książek o Peterze Brooku (2000) i Jerzym Grotowskim (2007). Pracuje jako prof. UAM dr hab. w Katedrze Dramatu, Teatru i Widowisk. Kieruje PRACOWNIĄ || ROSA oraz intensywnymi praktycznymi seminariami aktorskimi ATIS. W ramach grantu Narodowego Centrum Nauki pisze książkę o samospaleniach w kulturze współczesnej.
Więcej informacji: www.grzeg-rosa.home.amu.edu.pl

Grzegorz Ziółkowski (2010, 2009), fot. Maciej Zakrzewski i Ksawery Szczepanik


Maria Bohdziewicz – aktorka w PRACOWNI || ROSA, absolwentka wiedzy o teatrze UAM. Prowadziła przedsięwzięcia edukacyjne i artystyczne w społecznościach lokalnych i z osobami niepełnosprawnymi. Pisze wiersze i rapuje.
Więcej informacji: Facebook/MariaHZdaniaDoCzytania

 Maria Bohdziewicz podczas seminarium ATIS (2013), fot. Maciej Zakrzewski


Maciej Zakrzewski – aktor i muzyk w PRACOWNI || ROSA, doktorant w Katedrze Dramatu, Teatru i Widowisk UAM, nauczyciel technik aktorskich w Akademii Sztuk Scenicznych w Poznaniu. Absolwent etnologii i antropologii kulturowej UAM, fotograf, przede wszystkim teatralny.
Więcej informacji: Facebook/Fototeatr.zakrzewski

Maciej Zakrzewski na próbie „TAZM” (2012), fot. Jakub Wittchen;


Maria Kapała – studentka filologii klasycznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Uczestniczyła w Akademii Praktyk Teatralnych „Gardzienice” oraz w projekcie „Regula contra Regulam”. Wzięła udział w ATIS SITE OF THE FIRE (sierpień 2014). Współpracuje jako aktorka z PRACOWNIĄ || ROSA od stycznia 2015 roku.

 

Marta Pautrzak – studentka wiedzy o teatrze UAM, brała udział w zajęciach Etiudy teatralne prowadzonych przez Grzegorza Ziółkowskiego, a także w seminarium ATIS PANDORA’S BOX (luty 2014) i ATIS ISKRA (grudzień 2014). Współpracuje z Januszem Stolarskim. Od lutego 2015 roku jest stażystką w PRACOWNI || ROSA.