Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
Taniec podobieństw
Warsztaty Studia Matejka
Prowadzący: Matej Matejka i Cécile Da Costa, w asyście Martina Talagi i Katariny Kalivodovej

1–10 września 2015 {wtorek–czwartek}
Brzezinka, leśna baza Instytutu Grotowskiego

Kontakt i zapisy
Wypełnioną kartę zgłoszenia oraz CV prosimy nadsyłać na adres: studiomatejka.workshops@gmail.com do 17 sierpnia 2015. Liczba miejsc jest ograniczona.

Koszt
Opłata wynosi 1600 PLN i obejmuje noclegi, transport z Wrocławia i z powrotem oraz wyżywienie przez cały pobyt w Brzezince.


Warsztaty skierowane są do zawodowych aktorów i tancerzy, którzy prowadzą poszukiwania w mniej popularnych obszarach ekspresji fizycznej, odczuwają potrzebę swobodnej, a jednocześnie starannie prowadzonej pracy z ciałem, tańcem i ruchem.

Jak głęboko możemy zbliżyć się do samych siebie przez taniec? Podczas warsztatów spróbujemy dotrzeć do zapisanych w nas śladów tradycji. Jak często uświadamiamy sobie, że powtarzamy to, co przekazali nam rodzice, dziadkowie i starsze pokolenia? Być może nieświadomie poruszamy się jak nasze matki, dotykamy, jak nasi dziadkowie… Czy do ich muzyki tańczylibyśmy tak, jak oni kiedyś? A jak oni tańczyliby do muzyki, której słuchamy dzisiaj?  

Obecnie obserwujemy przesadną koncentrację na idealnym ciele. Nagie ciało, piękne, perfekcyjne ciało mierzone w liczbach… Nie chodzi tylko o posiadanie idealnego ciała, potrzeba perfekcjonizmu wpływa na wszystkie sfery życia. Zainspirowani tymi tematami, chcemy poddać je refleksji podczas pracy twórczej, odnosząc się jednocześnie do ideałów naszych przodków.

W nowym spektaklu BOI, realizowanym m.in. przez Studio Matejka, odwołujemy się do ludowych tańców słowackich i związanych z nimi pieśni. Ta bogata tradycja stanie się również punktem wyjścia do warsztatów. Skonfrontujemy je z elementami naszego społeczeństwa postmodernistycznego.

Co może powstać z ich połączenia? Szerokie spektrum dziedzictwa kulturowego, które uczestnicy wniosą ze sobą, stworzy przestrzeń do wzajemnego spotkania. Ciało i głos wzrastać będą zarówno w swobodzie, jak i ograniczeniach, spontaniczności i schematach, chaosie i uporządkowaniu, prowadząc do głębszego zrozumienia nas samych.

Zajmiemy się:
  • osobistymi refleksjami na temat własnych tradycji
  • współczesnymi i dawnymi kodami kulturowymi ruchu i dźwięku
  • słowackimi tańcami i pieśniami ludowymi
  • tradycjami, z których wywodzą się uczestnicy
  • zanikającymi praktykami, rytuałami i zawodami

Uczestnicy sesji poznają elementy:
  • środowiska pracy, które cechują szacunek i koncentracja
  • budowania osobistej, codziennej praktyki działań fizycznych
  • wrażliwości i słuchania w relacji z partnerem i grupą
  • rozbudzania anatomii ciała w celu wypracowania gotowości do działania
  • fizyczności i jej relacji z głosem
  • przejścia od treningu fizycznego do twórczej improwizacji z tekstem, wyobraźnią i ruchem
  • kompozycji fizycznych struktur

Język
Warsztaty będą prowadzone w języku angielskim. Praca bazuje na słuchaniu i komunikacji poprzez ciało i intuicję, a zatem wyjaśnienia słowne zostaną ograniczone do minimum.

Miejsce
Sesja pracy odbędzie się w Brzezince, leśnej bazie Instytutu Grotowskiego, 46 km od Wrocławia. W latach 1971–1981 odbywały się w nim kierowane przez Jerzego Grotowskiego przedsięwzięcia parateatralne i projekty Teatru Źródeł. Obecnie Brzezinka służy głównie działaniom warsztatowym.

www.studiomatejka.com




Matej Matejka (Słowacja/Polska) jest liderem i założycielem Studia Matejka, studiował aktorstwo w Państwowym Konserwatorium w Bratysławie (Słowacja), a następnie na Uniwersytecie JAMU w Brnie (Czechy). W latach 2001–2006 był aktorem praskiego studia teatralnego Farma v jeskyni, współtworząc spektakle: Sonety ciemnej miłości oraz wielokrotnie nagradzany Sclavi/Pieśń Emigranta (Total Theatre Award, Fringe First, Herald Angel). Od roku 2005 współpracuje z Instytutem Grotowskiego. Aktor Teatru ZAR, występuje w spektaklach: Anhelli. Wołanie oraz Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie (Herald Angel i Total Theatre Award na festiwalu w Edynburgu w 2012 roku). Od 2010 roku prowadzi Studio Matejka, aktorskie laboratorium fizycznej ekspresji, działające przy Instytucie Grotowskiego.
Wyreżyserował siedem filmów krótkometrażowych oraz pięć przedstawień z zespołem Studio Matejka. Film Pearadise zdobył główną nagrodę w kategorii najlepszy film zagraniczny na Los Angeles International Underground Film Festival, film Conflict of Apathy otrzymał pierwszą nagrodę na Festiwalu NuVideoDance na Słowacji w 2014 roku.   
Prowadzi warsztaty w teatrach i uniwersytetach na całym świecie, m.in. w Wenezueli (UNEARTE), USA (CalArts w Kalifornii, Double Edge Theatre, Charles Working Theatre w Bostonie), Indiach (NSD w Nowym Delhi), Grecji (DS Delos Dimitry Hatoupi w Atenach), Wielkiej Brytanii (Uniwersytet Salford), Francji (Au Brana) i Libanie. W swojej pracy poszukuje istoty komunikacji performera, w której taniec i teatr są równoprawnymi nośnikami aktorskiej ekspresji.

Cécile Da Costa (Francja/Czechy) od 2005 roku pracuje jako aktorka teatru fizycznego i wokalistka. Przez 5 lat była członkiem międzynarodowego studia teatralnego Farma v jeskyni (Praga, Czechy), biorąc udział w następujących przedstawieniach: Sclavi/Pieśń Emigranta, Waiting Room, Divadlo/Teatr i pokazach pracy w reżyserii Williama Dočolomanský’ego i kierownictwem choreograficznym Charlotty Öfverholm (DV8). W ramach projektów realizowanych przez Farma v jeskyni brała udział w kilku ekspedycjach badawczych na Słowacji, w Brazylii (praca nad sztuką walki capoeira, a także tańcami bumba-meu-boi i cavalo marinho). Zespół występował niemal w całej Europie i na świecie, otrzymał kilkanaście nagród, m.in. na festiwalu w Edynburgu. Aktualnie Cécile współpracuje ze Spitfire Company w Pradze jako choreografka, aktorka i wokalistka. Prowadzi także warsztaty.