Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
Kino Teatralne: Sezon Mistrzów

15, 29 października, 5 listopada 2015 {czwartek} 19:00
Sala Kinowa

Wstęp wolny



15 października {czwartek} 19:00 

Teatr ZAR

Film dokumentalny Pieśń pamięci w reżyserii Nathalie Rossetti i Turiego Finocchiaro, wprowadzenie Jarosław Fret

 

Reżyseria: Nathalie Rossetti, Turi Finocchiaro; koprodukcja: Borak Films, CBA (Belgia), Les Productions du Lagon, PACA, Procirep and Angoa (Francja), touchFILMS, Odra Films, Teatr ZAR, Instytut Grotowskiego, Polski Instytut Sztuki Filmowej (Polska), stowarzyszeni producenci Andon Akayyan, Béatrice i Louise Mast.; polska premiera: 28 kwietnia 2015; 77’

W językach angielskim i francuskim z polskimi napisami

 

Aby podtrzymać tradycję ormiańskiej pieśni liturgicznej, zagrożonej zapomnieniem, dwoje Ormian z diaspory ormiańskiej, Aram oraz Virginia Kerovpyan wraz z Jarosławem Fretem i międzynarodową grupą aktorów z Teatru ZAR z Wrocławia, wybierają się w podróż do miejsc, skąd ta sztuka się wywodzi, do Anatolii. W czasie wyprawy wychodzi na jaw bogactwo unicestwionej kultury i tragiczna historia zgładzonego narodu. Śpiew staje się wtedy źródłem prawdy, życiodajnym powiewem oraz językiem tworzenia.

To, co nas porywa w pracy nad filmami dokumentalnymi, to spotkania ze zwykłymi ludźmi i ich niecodziennymi opowieściami. Kiedy ich historie stają się wyzwaniem dla naszych przekonań, gdy przełamują bariery, uprzedzenia i stereotypy oraz pozwalają nam zobaczyć rzeczy inaczej, czujemy konieczność opowiedzenia o tym przez film. Chcemy z jak największą liczbą ludzi podzielić się dostępem do historii i naszego dla nich zdumienia. Opowieści, które zawierają element odrodzenia wpływają na nas szczególnie.
Nathalie Rossetti i Turi Finocchiaro
Więcej informacji: www.singing-in-exile.com

Fot. Magdalena Mądra

Projekt otrzymał wsparcie Anadolu Kültür i Calouste Gulbenkian Foundation.


Produkcja dofinansowana ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej



Film dofinansowany ze środków Dolnośląskiego Funduszu Filmowego oraz funduszy Miasta Wrocławia i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.



29 października {czwartek} 19:00

Theodoros Terzopoulos

Zapis spektaklu Alarm Teatru Attis w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa

 

Reżyseria i kompozycja sceniczna: Theodoros Terzopoulos; występują: Tasos Dimas, Aglaia Pappa, Sophia Hill; kostiumy: LOUKIA; muzyka: Panayiotis Velianitis; światła: Theodoros Terzopoulos, Konstantinos Bethanis; stylizacja fryzur: Dimittris Palaiologou; reżyser techniczny: Konstantinos Bethanis; administrator produkcji: Maria Vogiatzi

W języku greckim z angielskimi napisami

 

Alarm opisuje relację królowej Elżbiety A’ z Marią Stewart, w której miłość przeplatała się z nienawiścią, oraz ich konflikt o koronę Anglii, który doprowadził do ścięcia Marii Stewart. Spektakl powstał na podstawie fragmentów korespondencji Królowej Elżbiety A’ z Marią Stewart, które zostały rozwinięte przez Theodorosa Terzopoulosa. Oprócz bohaterek na scenie pojawia się osoba trzecia, narrator, który opatruje udrękę królowych sarkastycznymi komentarzami.

 

Spektakl prezentowany był w Teatrze Attis (Ateny) w sezonach 2010–2013.

 


 

5 listopada {czwartek} 19:00

Lech Raczak

Zapis spektaklu Plac Wolności Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy w reżyserii Lecha Raczaka

 

Reżyseria spektaklu: Lech Raczak; występują: Katarzyna Dworak/Magda Skiba, Justyna Pawlicka, Anita Poddębniak, Małgorzata Urbańska, Ewa Galusińska, Daria Anfelli, Przemysław Bluszcz, Bogdan Grzeszczak, Tomasz Radawiec, Tadeusz Ratuszniak, Paweł Wolak, Lech Wołczyk, Paweł Zdun, Tomasz Sobczak, Rafał Cieluch; scenografia: Bohdan Cieślak, Piotr Tetlak; kostiumy: Małgorzata Bulanda; muzyka: Lech Jankowski; muzycy: Cyprian Komza, Robert Kamalski, Łukasz Matuszyk, Amadeusz Naczyński; produkcja: Narodowy Instytut Audiowizualny; 100’

W języku polskim

 

Spektakl inspirowany powieścią Antonia Tabucchiego Piazza Italia. Na scenie w postaci zręcznych metafor przewija się ponad sto lat historii. Całość zaczyna się w małym miasteczku w Polsce na początku XX wieku, w którym pewnej rodzinie podrzucone zostaje dziecko. Chłopiec nienawidzi światła, przewiduje przyszłość, widzi więcej niż inni. Ucieleśnia pogmatwane losy całego stulecia. Jesteśmy świadkami dwóch wojen i powiązanych z nimi zdarzeń: wymordowania Żydów, działalności ruchu oporu, międzywojennych konfliktów socjalnych, stalinizmu. W te wydarzenia wpisują się indywidualne historie i z pozoru niezwiązany powtarzalny motyw – cyrk. Dochodzimy wreszcie do czasów obecnych – placu przemianowanego na „Wolności”. Współczesność to nie teatr, ale cyrk, w którym panują nadmiar i nadprodukcja, gdzie wszystko jest bardziej rzeczywiste od rzeczywistości, czy – mówiąc językiem Jeana Baudrillarda – hiperrealne. Prawdziwa władza oznacza zdolność wzbudzania śmiechu, strachu lub podziwu. Pojawia się w tym świecie tęsknota, ale nie za bardzo wiadomo za czym, bo przecież nie za przeszłością?

 

Spektakl zarejestrowano 26 i 27 maja 2007 w Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy.

 

 

Partner:

 


Kino Teatralne w ramach II Sezonu Mistrzów „Świat miejscem prawdy”