Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
Scena muzealna – media ekspozycji

 

Sesja III kursu wiodącego OUP

Prof. UJ dr hab. Tomasz Majewski

Uniwersytet Jagielloński

19–20 lutego 2016

 

Modernistyczne muzeum to instytucja, która łączy w sobie kilka różnych aspektów charakterystyki Foucaultowskiego archiwum, w którym zdeponowane zostają „prawo tego, co może być powiedziane”, system, który „rządzi zjawianiem się wypowiedzi jako zdarzeń jednostkowych” przed nami – widzami, a więc stanowi splot spektaklu, dyskursów legitymizujących i gestów egzekwowania (np. performatywnego ustanawiania tego, co jest sztuką) z charakterystyką spektaklu i jego związkami z tym, co przemijające, efemeryczne.


 

19 lutego 2016 {piątek} 18:00

Muzeum jako scena zjawiania się „innego”

Wykład

Sala Kinowa

Wstęp wolny

 

Wykład poświęcony będzie muzeum jako heterotopii z XIX wieku; przestrzeni muzealnej jako przestrzeni widoczności i „zjawiania się” – historii, Innego, materialnej rzeczy – przestrzeni performansów i wizualizacji „niematerialnych idei” społecznych. Techniki spojrzenia i dawne techniki ekspozycji będą rozpatrywane m.in. w optyce nowej muzeologii i antropologii kolekcji Jamesa Clifforda, który definiuje nowoczesne muzeum jako unormowaną „strefę kontaktu” z tym, co w systemie klasyfikacji społecznej lokuje „poza kategoriami” (charakter nowoczesnej sztuki), wymuszając intensywną pracę klasyfikacyjną (i odsłaniając w ramach jej podejmowania skrywane stosunki władzy).

 

 

20 lutego 2016 {sobota}

Intermedia i machiny – aparaty muzeum

Seminarium dla grupy roboczej

Sala Kinowa

 

Przedmiotem namysłu podczas seminarium będzie intermedialny charakter przestrzeni i praktyk muzealnych. Obejmie on szerokie spektrum zjawisk – od ekspozycji właściwej dla dawnego muzeum etnograficznego do realizacji afroamerykańskiej artystki Kary Walker w nowojorskim Brooklyn Museum. Podejmiemy także wątek cielesnej obecności i jego afektywnej responsywności odbiorcy muzeum jako ukrytego warunku sine qua non praktyk muzealnych – co spokrewnia i silnie zbliża do siebie teatr i muzeum.


 

Lektury obowiązkowe

Muzeum sztuki. Antologia, pod redakcją Marii Popczyk, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2006; teksty: Theodor W. Adorno: Museum Valery Proust; Douglas Crimp: Koniec sztuki i narodziny muzeum.

Tomasz Majewski: Medicine Man – zapomniane muzeum Henry’ego Wellcome’a (wersja elektroniczna dostępna na stronie www.acamedia.edu)

Michael Foucault: Inne przestrzenie, „Teksty Drugie” 2005 nr 6; (wersja elektroniczna dostępna na stronie www.acamedia.edu)

 

Lektura uzupełniająca

Tony Bennett: The Birth of the Museum: History, Theory, Politics, Routledge, London–New York 1995, s. 59–88.


 

Prof. UJ dr hab. Tomasz Majewski – kulturoznawca i filmoznawca, profesor w Katedrze Antropologii Literatury i Badań Kulturowych Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprzewodniczący Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego. Jest autorem książki Dialektyczne feerie. Szkoła frankfurcka i kultura popularna (Łódź 2011), zredagował antologię Rekonfiguracje modernizmu. Nowoczesność i kultura popularna (Warszawa 2009) oraz tomy Memory of the Shoah. Cultural Representations and Commemorative Practices (Łódź 2010), Święto wiosny. Dwie perspektywy (Łódź 2014), Migracje modernizmu. Nowoczesność i uchodźcy (Łódź 2014).

 


W ramach kursu wiodącego OUP „Teatr poza teatr”