Wsłuchanie w PULS |
Poszukiwanie teatralne Pracowni || ROSA realizowane podczas rezydencji w Instytucie Grotowskiego 26 stycznia – 24 lutego 2016 (etap II) Sala Teatru Laboratorium 1 sierpnia – 30 września 2015 (etap I) Brzezinka, leśna siedziba Instytutu Grotowskiego i Sala Teatru Laboratorium Kierownictwo: prof. Grzegorz Ziółkowski Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i PRACOWNIA || ROSA Konsultant: prof. Paul Allain School of Arts, University of Kent, Canterbury, UK Po zmierzchu wielkich narracji, pozostały nam, w niszach, już tylko te małe. Wszędzie rozpanoszyło się przecież widowisko, z przynależnym mu żywiołem dramatyczności. Dramat to tyle co gra, gra-strzelanka, gra w zabijanego. Kto z kim? Kto przeciw komu? Kto komu…? Kto pod kim…? Potrzebujemy opowieści, które w naturalnym rytmie przypływów i odpływów wsączą w nas scenariusze zachowań, wzorce relacji. Dramaty-gry też to robią, ale inaczej – poprzez konflikty, poprzez wybuchy zerwań i pojednań. Storytelling, gawęda, bajarstwo to głos babci czy dziadka, który na żywo, wprost do ucha wnuczki czy wnuka szepce słowa mające moc uodparniającą, homeopatyczną. Głos ten przycicha, a my – ogłuszeni przez medialny jazgot, często sami go wzmagając – coraz gorzej słyszymy. Potrzebujemy historii – jak mówi Peter Brook – nie historyjek. Mogą być prawdziwe, jak w książce Tahara Ben Jellouna To oślepiające, nieobecne światło, mogą być fikcyjne, jak w dramacie Wajdi Mouwada Pogorzelisko. Historia więźnia TAZMAMARTU, który przetrwał m.in. dlatego, że w celi nawiedzał go anioł, a może tylko wróbel, czy historia matki z Pogorzeliska, która została zgwałcona przez własnego syna i dała życie – w bólu i przerażeniu – dwójce bliźniaków, a potem w testamencie zapisała im walkę o dorosłość – to opowieści, które niosą w sobie ziarno tragedii. Tragedii odpowiedzialności, tragedii bycia w odpowiedzi. Tragedii do rozegrania w teatrze – tej maszynie antropologicznej, która uczy, jak widzieć i słyszeć, jak rozmawiać i rozumieć. Hybrydyczne i wielowątkowe przedsięwzięcie PRACOWNI || ROSA „Wsłuchanie w PULS” konfrontuje się z tymi problemami poprzez praktykę i myśl – poprzez przedstawienia, seminaria praktyczne, spisane rozważania i żywe dialogi. W nadziei, że młodsze pokolenie utalentowanych i oddanych artystów wyraźniej dostrzeże obowiązki, jakie przed nim stoją, że powinności te staną się dla niego bardziej namacalne. Grzegorz Ziółkowski Kalendarium „Wsłuchanie w PULS” Etap I • 1–8 sierpnia 2015: rezydencja artystyczna PRACOWNI || ROSA • 9–22 sierpnia 2015: seminarium otwarte ATIS STARS • 24 sierpnia – 11 września 2015: rezydencja artystyczna PRACOWNI || ROSA • 13–30 września 2015: seminarium konsultacyjne ATIS NICHE • 28–30 września 2015: seminarium inicjujące ATIS SPARK • 30 września 2015: otwarte podsumowanie pracy ATIS SHARING Etap II • 29–30 stycznia, 1 lutego 2016: spektakl TAZM Milczenie światła • 8–9 lutego 2016: wrocławska premiera spektaklu SERCE Cisza wieloboku • 13–14 lutego 2016: spektakl TAZM Milczenie światła • 16 lutego 2016: Dwugłos O CISZY, spotkanie poświęcone książkom Grzegorza Ziółkowskiego Dwugłos O CISZY (w języku polskim) i Teksty OD SERCA (w językach angielskim i polskim), prowadzenie Dobrochna Ratajczakowa • 16–17 lutego 2016: teatralny Dwugłos O CISZY 16 lutego 2016: spektakl TAZM Milczenie światła 17 lutego 2016: spektakl SERCE Cisza wieloboku • 18 lutego 2016: spektakl SERCE Cisza wieloboku • 18 lutego 2016: Aktor: artysta – rzemieślnik, rozmowa Paula Allaina i Grzegorza Ziółkowskiego na temat rzemiosła i sztuki aktorskiej• 22 lutego 2016: W głąb procesu aktorskiego, warsztaty aktorskie prowadzone przez Claudia Santanę Bórqueza (Chile) • 23–24 lutego 2016: ATIS NICHE SHARING, pokazy miniatur wypracowanych w ramach ATIS NICHE: Csongor Köllő (Rumunia) Emergency Exit (Wyjście awaryjne) Andrea Madrid Mora (Katalonia) Veronica’s Double (Sobowtór Weroniki) Mohammad Reza Aliakbari (Iran) Abel and Cain (Abel i Kain) • 23 lutego 2016: Persona: przejrzystość ścieżki aktora, wykład praktyczny Claudia Santany Bórqueza (Chile)PRACOWNIA || ROSA (Rzemiosło Oraz Sztuka Aktorska) to przestrzeń między ludźmi, służąca długofalowej pracy nad sobą oraz badaniu relacji między wyszkoleniem a twórczością teatralną. Praca skupia się na uważności i harmonizowaniu oddechu, ciała i głosu. Jej sercem jest jakość lekkości, poszukiwana w przepływie działań i dialogowaniu z samym sobą, otoczeniem, partnerem, grupą. Staramy się ją uobecniać w treningu i w improwizacjach, pojmowanych jako przestrzeń gry. Improwizacje pomagają zbudować pomost pomiędzy treningiem a dziedziną wyobraźni, kompozycji i kreacji. W tej domenie zjawiają się przedstawienia, powoływane do życia wspólnym wysiłkiem. PRACOWNIA || ROSA realizuje od września 2012 roku na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza Acting Techniques Intensive Seminar ATIS, kierowany przez prof. Grzegorza Ziółkowskiego. To intensywne seminarium praktyczne, stanowiące miejsce poszukiwań w zakresie podstawowych i zaawansowanych technik aktorskich. Prace seminarium, zakorzenione w podejściu antropologicznym, skierowane są zarówno do międzynarodowego grona studentów, artystów i badaczy, pragnących studiować aktorstwo i badać teatr, jak i do osób, które chciałyby w praktyczny i teoretyczny sposób pogłębiać rozumienie ludzkiej kreatywności i ekspresji. W ramach ATIS prowadzone są poszukiwania i nauczanie w zakresie podstawowych i zaawansowanych technik aktorskich, obejmujących:
W latach 2012–2015 odbyło się dziewięć seminariów w Poznaniu i Brzezince, w których wzięło udział czterdzieści osób (kilka z nich kilkakrotnie) z następujących krajów: Anglia, Armenia, Cypr, Francja, Grecja, Hiszpania, Indie, Iran, Irlandia, Katalonia, Polska, Portugalia, Rumunia, Stany Zjednoczone, Szkocja, Turcja, Włochy i Węgry.
Azylem PRACOWNI jest Sala Teatralna im. Wojciecha Bogusławskiego w Collegium Maius Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
PRACOWNIA || ROSA stworzyła dwa przedstawienia teatralne TAZM Milczenie światła (2012) i SERCE Cisza wieloboku (2015), które tworzą Dwugłos O CISZY. Więcej informacji: www.grzeg-rosa.home.amu.edu.pl Facebook/pracowniarosa Grzegorz Ziółkowski – nauczyciel, reżyser, wydawca, tłumacz, autor książek o Peterze Brooku (2000) i Jerzym Grotowskim (2007). Pracuje jako prof. UAM dr hab. w Katedrze Dramatu, Teatru i Widowisk. Kieruje PRACOWNIĄ || ROSA oraz intensywnymi praktycznymi seminariami aktorskimi ATIS. W ramach grantu Narodowego Centrum Nauki pisze książkę o samospaleniach w kulturze współczesnej. Więcej informacji: www.grzeg-rosa.home.amu.edu.pl Maria Bohdziewicz – aktorka i performerka w PRACOWNI || ROSA, absolwentka wiedzy o teatrze UAM. Prowadziła przedsięwzięcia edukacyjne i artystyczne w społecznościach lokalnych i z osobami niepełnosprawnymi. Pisze wiersze i rapuje. Więcej informacji: Facebook/MariaHZdaniaDoCzytania Maciej Zakrzewski – aktor i muzyk w PRACOWNI || ROSA, doktorantem w Katedrze Dramatu, Teatru i Widowisk UAM, nauczyciel technik aktorskich w Akademii Sztuk Scenicznych w Poznaniu. Absolwent etnologii i antropologii kulturowej UAM, fotograf, przede wszystkim teatralny. Więcej informacji: Facebook/Fototeatr.zakrzewski Maria Kapała – absolwentka filologii klasycznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Uczestniczyła w Akademii Praktyk Teatralnych „Gardzienice” oraz w projekcie „Regula contra Regulam”. Wzięła udział w ATIS SITE OF THE FIRE (sierpień 2014). Współpracuje jako aktorka z PRACOWNIĄ || ROSA od stycznia 2015 roku.
Marta Pautrzak – studentka wiedzy o teatrze UAM, brała udział w zajęciach Etiudy teatralne prowadzonych przez Grzegorza Ziółkowskiego, a także w seminarium ATIS PANDORA’S BOX (luty 2014) i ATIS ISKRA (grudzień 2014). Współpracuje z Januszem Stolarskim. Od lutego 2015 roku jest stażystką w PRACOWNI || ROSA.
Paulina Krzeczkowska – studentka filologii romańskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Uczestniczyła laboratoriów Reny Mireckiej oraz ATIS 2015 STARS i SPARK. Odbywała staż w PRACOWNI || ROSA podczas ATIS 2015 NICHE.
|