Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
Wsłuchanie w PULS

Poszukiwanie teatralne Pracowni || ROSA realizowane podczas rezydencji w Instytucie Grotowskiego

 

26 stycznia – 24 lutego 2016 (etap II)
Sala Teatru Laboratorium
1 sierpnia – 30 września 2015 (etap I)
Brzezinka, leśna siedziba Instytutu Grotowskiego i Sala Teatru Laboratorium

Kierownictwo: prof. Grzegorz Ziółkowski
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i PRACOWNIA || ROSA

Konsultant: prof. Paul Allain
School of Arts, University of Kent, Canterbury, UK


Po zmierzchu wielkich narracji, pozostały nam, w niszach, już tylko te małe. Wszędzie rozpanoszyło się przecież widowisko, z przynależnym mu żywiołem dramatyczności. Dramat to tyle co gra, gra-strzelanka, gra w zabijanego. Kto z kim? Kto przeciw komu? Kto komu…? Kto pod kim…?

Potrzebujemy opowieści, które w naturalnym rytmie przypływów i odpływów wsączą w nas scenariusze zachowań, wzorce relacji. Dramaty-gry też to robią, ale inaczej – poprzez konflikty, poprzez wybuchy zerwań i pojednań. Storytelling, gawęda, bajarstwo to głos babci czy dziadka, który na żywo, wprost do ucha wnuczki czy wnuka szepce słowa mające moc uodparniającą, homeopatyczną. Głos ten przycicha, a my – ogłuszeni przez medialny jazgot, często sami go wzmagając – coraz gorzej słyszymy.

Potrzebujemy historii – jak mówi Peter Brook – nie historyjek. Mogą być prawdziwe, jak w książce Tahara Ben Jellouna To oślepiające, nieobecne światło, mogą być fikcyjne, jak w dramacie Wajdi Mouwada Pogorzelisko. Historia więźnia TAZMAMARTU, który przetrwał m.in. dlatego, że w celi nawiedzał go anioł, a może tylko wróbel, czy historia matki z Pogorzeliska, która została zgwałcona przez własnego syna i dała życie – w bólu i przerażeniu – dwójce bliźniaków, a potem w testamencie zapisała im walkę o dorosłość – to opowieści, które niosą w sobie ziarno tragedii. Tragedii odpowiedzialności, tragedii bycia w odpowiedzi. Tragedii do rozegrania w teatrze – tej maszynie antropologicznej, która uczy, jak widzieć i słyszeć, jak rozmawiać i rozumieć.

Hybrydyczne i wielowątkowe przedsięwzięcie PRACOWNI || ROSA „Wsłuchanie w PULS” konfrontuje się z tymi problemami poprzez praktykę i myśl – poprzez przedstawienia, seminaria praktyczne, spisane rozważania i żywe dialogi. W nadziei, że młodsze pokolenie utalentowanych i oddanych artystów wyraźniej dostrzeże obowiązki, jakie przed nim stoją, że powinności te staną się dla niego bardziej namacalne.

Grzegorz Ziółkowski

Kalendarium „Wsłuchanie w PULS”

Etap I
1–8 sierpnia 2015: rezydencja artystyczna PRACOWNI || ROSA
9–22 sierpnia 2015: seminarium otwarte ATIS STARS
24 sierpnia – 11 września 2015: rezydencja artystyczna PRACOWNI || ROSA
13–30 września 2015: seminarium konsultacyjne ATIS NICHE
28–30 września 2015: seminarium inicjujące ATIS SPARK
30 września 2015: otwarte podsumowanie pracy ATIS SHARING

Etap II
29–30 stycznia, 1 lutego 2016: spektakl TAZM Milczenie światła
8–9 lutego 2016: wrocławska premiera spektaklu SERCE Cisza wieloboku
13–14 lutego 2016: spektakl TAZM Milczenie światła
16 lutego 2016: Dwugłos O CISZY, spotkanie poświęcone książkom Grzegorza Ziółkowskiego Dwugłos O CISZY (w języku polskim) i Teksty OD SERCA (w językach angielskim i polskim), prowadzenie Dobrochna Ratajczakowa
16–17 lutego 2016: teatralny Dwugłos O CISZY
16 lutego 2016: spektakl TAZM Milczenie światła

17 lutego 2016: spektakl SERCE Cisza wieloboku

18 lutego 2016: spektakl SERCE Cisza wieloboku

18 lutego 2016: Aktor: artysta – rzemieślnik, rozmowa Paula Allaina i Grzegorza Ziółkowskiego na temat rzemiosła i sztuki aktorskiej
22 lutego 2016: W głąb procesu aktorskiego, warsztaty aktorskie prowadzone przez Claudia Santanę Bórqueza (Chile)
• 23–24 lutego 2016: ATIS NICHE SHARING, pokazy miniatur wypracowanych w ramach ATIS NICHE:

Csongor Köllő (Rumunia) Emergency Exit (Wyjście awaryjne)

Andrea Madrid Mora (Katalonia) Veronica’s Double (Sobowtór Weroniki)

Mohammad Reza Aliakbari (Iran) Abel and Cain (Abel i Kain)

23 lutego 2016: Persona: przejrzystość ścieżki aktora, wykład praktyczny Claudia Santany Bórqueza (Chile)



 PRACOWNIA || ROSA (Rzemiosło Oraz Sztuka Aktorska) to przestrzeń między ludźmi, służąca długofalowej pracy nad sobą oraz badaniu relacji między wyszkoleniem a twórczością teatralną.
Praca skupia się na uważności i harmonizowaniu oddechu, ciała i głosu. Jej sercem jest jakość lekkości, poszukiwana w przepływie działań i dialogowaniu z samym sobą, otoczeniem, partnerem, grupą. Staramy się ją uobecniać w treningu i w improwizacjach, pojmowanych jako przestrzeń gry. Improwizacje pomagają zbudować pomost pomiędzy treningiem a dziedziną wyobraźni, kompozycji i kreacji. W tej domenie zjawiają się przedstawienia, powoływane do życia wspólnym wysiłkiem.

PRACOWNIA || ROSA realizuje od września 2012 roku na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza Acting Techniques Intensive Seminar ATIS, kierowany przez prof. Grzegorza Ziółkowskiego. To intensywne seminarium praktyczne, stanowiące miejsce poszukiwań w zakresie podstawowych i zaawansowanych technik aktorskich. Prace seminarium, zakorzenione w podejściu antropologicznym, skierowane są zarówno do międzynarodowego grona studentów, artystów i badaczy, pragnących studiować aktorstwo i badać teatr, jak i do osób, które chciałyby w praktyczny i teoretyczny sposób pogłębiać rozumienie ludzkiej kreatywności i ekspresji.

W ramach ATIS prowadzone są poszukiwania i nauczanie w zakresie podstawowych i zaawansowanych technik aktorskich, obejmujących:

  • bycie otwartym na dialog i dzielenie się z innymi
  • integrowanie działania, ciszy, dźwięku, mowy i śpiewu
  • precyzyjne reagowanie poprzez działanie na impulsy płynące od partnerów, z literatury i innych tekstów, z ikonografii, muzyki, z przestrzeni i natury oraz z wewnętrznej sfery skojarzeń, wyobraźni i pamięci.

W latach 2012–2015 odbyło się dziewięć seminariów w Poznaniu i Brzezince, w których wzięło udział czterdzieści osób (kilka z nich kilkakrotnie) z następujących krajów: Anglia, Armenia, Cypr, Francja, Grecja, Hiszpania, Indie, Iran, Irlandia, Katalonia, Polska, Portugalia, Rumunia, Stany Zjednoczone, Szkocja, Turcja, Włochy i Węgry.

 

Azylem PRACOWNI jest Sala Teatralna im. Wojciecha Bogusławskiego w Collegium Maius Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

 

PRACOWNIA || ROSA stworzyła dwa przedstawienia teatralne TAZM Milczenie światła (2012) i SERCE Cisza wieloboku (2015), które tworzą Dwugłos O CISZY.


Więcej informacji:
www.grzeg-rosa.home.amu.edu.pl
Facebook/pracowniarosa



Grzegorz Ziółkowski – nauczyciel, reżyser, wydawca, tłumacz, autor książek o Peterze Brooku (2000) i Jerzym Grotowskim (2007). Pracuje jako prof. UAM dr hab. w Katedrze Dramatu, Teatru i Widowisk. Kieruje PRACOWNIĄ || ROSA oraz intensywnymi praktycznymi seminariami aktorskimi ATIS. W ramach grantu Narodowego Centrum Nauki pisze książkę o samospaleniach w kulturze współczesnej.
Więcej informacji: www.grzeg-rosa.home.amu.edu.pl

Grzegorz Ziółkowski (2010, 2009), fot. Maciej Zakrzewski i Ksawery Szczepanik


Maria Bohdziewicz – aktorka i performerka w PRACOWNI || ROSA, absolwentka wiedzy o teatrze UAM. Prowadziła przedsięwzięcia edukacyjne i artystyczne w społecznościach lokalnych i z osobami niepełnosprawnymi. Pisze wiersze i rapuje.
Więcej informacji: Facebook/MariaHZdaniaDoCzytania




Maciej Zakrzewski – aktor i muzyk w PRACOWNI || ROSA, doktorantem w Katedrze Dramatu, Teatru i Widowisk UAM, nauczyciel technik aktorskich w Akademii Sztuk Scenicznych w Poznaniu. Absolwent etnologii i antropologii kulturowej UAM, fotograf, przede wszystkim teatralny.
Więcej informacji: Facebook/Fototeatr.zakrzewski

Maciej Zakrzewski na próbie „TAZM” (2012), fot. Jakub Wittchen;


Maria Kapała – absolwentka filologii klasycznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Uczestniczyła w Akademii Praktyk Teatralnych „Gardzienice” oraz w projekcie „Regula contra Regulam”. Wzięła udział w ATIS SITE OF THE FIRE (sierpień 2014). Współpracuje jako aktorka z PRACOWNIĄ || ROSA od stycznia 2015 roku.

 

 

 

Marta Pautrzak – studentka wiedzy o teatrze UAM, brała udział w zajęciach Etiudy teatralne prowadzonych przez Grzegorza Ziółkowskiego, a także w seminarium ATIS PANDORA’S BOX (luty 2014) i ATIS ISKRA (grudzień 2014). Współpracuje z Januszem Stolarskim. Od lutego 2015 roku jest stażystką w PRACOWNI || ROSA.

 

 

 

Paulina Krzeczkowska – studentka filologii romańskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Uczestniczyła laboratoriów Reny Mireckiej oraz ATIS 2015 STARS i SPARK. Odbywała staż w PRACOWNI || ROSA podczas ATIS 2015 NICHE.