Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
Metoda Tomoe butoh

 

Warsztaty prowadzone przez Kagayę Sanae i Amano Uzumi z zespołu Tomoe Shizune & Hakutobo

 

5–7 kwietnia 2016 {wtorek–czwartek} 9:00–13:00

Studio Na Grobli, ZARzona

W języku angielskim


Kontakt i zgłoszenia
Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy przesyłać do 20 marca 2016 roku na adres Justyny Rodzińskiej-Nair: justyna@grotowski-institute.art.pl, wpisując w temacie wiadomości „Warsztaty BodyConstitution” z dopiskiem tytułu wybranych warsztatów. Liczba miejsc ograniczona. O udziale decyduje kolejność zgłoszeń.

 

Koszt: 250 PLN



Butō to współczesna japońska sztuka sceniczna. Członkowie zespołu przedstawią wszechstronną metodę Tomoe butō, która pozwala na wypracowanie ekspresji ciała w oparciu o techniki butō. Istotnymi elementami metody są relacja „świadomości ciała” i „środowiska (scenicznego)” oraz pełna afirmacja indywidualności tancerza/aktora. Uczestnicy warsztatów będą doskonalić techniki twórczej fizycznej ekspresji, w tym taniec i techniki aktorskie.

 


 

Zespół Tomoe Shizune & Hakutobo powstał w 1987 roku. Prowadzi go Tomoe Shizune, który odpowiada za reżyserię, choreografię, muzykę i oprawę plastyczną wszystkich spektakli zespołu. Mistrz Tomoe jest jedynym uczniem twórcy butō, Hijikaty Tatsumiego, który wiernie kontynuował, a następnie rozwinął tę formę sztuki, tworząc metodę Tomoe butō, pierwszą w Japonii wszechstronną współczesną metodę sztuki scenicznej. Zespół współpracował z artystami reprezentującymi inne gatunki, m.in. jazz, rock, muzykę klasyczną, tradycyjne sztuki japońskie, operę, wideo, sztuki piękne i taniec współczesny. Grupa tworzy m.in. spektakle eksperymentalne z wykorzystaniem multimediów i ciała aktora, łącząc narzędzia, takie jak: ekrany telewizyjne, systemy telefoniczne, Internet i technika motion capture. W ostatnich latach zespół propaguje „otwartą sztukę butō”, prezentując bezpłatne spektakle m.in. w szkołach i ośrodkach opieki społecznej.

Więcej informacji: http://www.tomoe.com/index_e.html

 

Kagaya Sanae jest tancerką butō, uczennicą Tomoe Shizune, członkinią zespołu Tomeo Shizune & Hakutobo. Jest także arcymistrzynią klasycznego tańca japońskiego. Posiada dyplom Tokijskiego Uniwersytetu Sztuki. Jako studentka brała udział w spektaklach zespołu Tomoe Shizune & Hakutobo. Występowała wielokrotnie, w zespołach i solowo, na międzynarodowych festiwalach teatru i tańca. Uczestniczyła m.in. w Festiwalu w Adelajdzie, Międzynarodowym Festiwalu w Edynburgu, Tournée Południowo-Wschodniej Azji pod patronatem Fundacji Japońskiej oraz w Biennale Musiques en Scene. Grała monodram Kanzan w reżyserii Tomoe (premiera w 1999 roku w Teatrze im. Samuela Becketta w ramach Międzynarodowego Sympozjum Teatralnego w Dublinie). Spektakl otrzymał bardzo dobre recenzje. Występowała w wielu spektaklach, zarówno w Japonii, jak i na świecie, współpracując z artystami z różnych dziedzin sztuki.

 

Amano Uzumi jest tancerką butō i mistrzynią ikebany – tradycyjnej japońskiej sztuki układania kwiatów. W 1985 roku została uczennicą Hijikaty Tatsumiego, a w 1987 roku Tomeo Shizune. Była główną tancerką w spektaklu Magdalena kosmosu skóry – historia drzewa, zaprezentowanego w oficjalnym programie Festiwalu Toga w 1989 roku, z choreografią, w reżyserii i z muzyką Tomeo Shizune. Grała też w wielu innych spektaklach Tomeo Shizune. Wystąpiła m.in. w Joyce Theater w Nowym Jorku, na Festiwalu w Adelajdzie i w oficjalnym programie Międzynarodowego Festiwalu w Edynburgu, a także, gościnnie, w Madame Butterfly (Narodowa Opera w Lyonie) i Magicznym flecie (Opera NHK w Tokio). Była asystentką reżysera w spektaklu opery Nankuan – w reżyserii i z choreografią Tomeo Shizune, zrealizowanego z tradycyjnym teatrem z Tajwanu i prezentowanego w Narodowym Teatrze Eksperymentalnym w Taipei. Spektakl zdobył Grand Prix piątej edycji nagród sztuki Taishin w 2007 roku, a w 2010 roku został zaprezentowany na Festival de L’imaginare w Operze Bastille w Paryżu, spotykając się z bardzo dobrym przyjęciem.


W ramach seminarium praktycznego BodyConstitution