Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
Opowieść głosu (Pieśń, która mówi)

 

Warsztaty prowadzone przez Ditte Berkeley

 

18–19 kwietnia 2016 {poniedziałek–wtorek} 10:00–13:00

Studio Na Grobli, namiot przy hotelu Wodnik

W języku angielskim

 

Kontakt i zgłoszenia

Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy przesyłać do 3 kwietnia 2016 roku do Eweliny Sochackiej na adres warsztaty@voicencounters.art.pl, wpisując w temacie wiadomości „Warsztaty VoicEncounters” z dopiskiem tytułu wybranych warsztatów. Odpowiedzi prześlemy do 5 kwietnia 2016. Liczba miejsc ograniczona.

 

Koszt: 160 PLN


 

Głos ma do opowiedzenia historię, a właściwie milion historii – w zależności od pieśni, którą śpiewa, tego, czego doświadcza, osoby, której słucha, dźwięków, które go otaczają, stanu, w którym jestem ja, która śpiewam.
Jako aktorka wchodzę w dialog z moim głosem za każdym razem, gdy śpiewam pieśń. Pytam: „Jak ją dziś zaśpiewamy? Jaką historię opowiada?”. Nasze poszukiwania przynoszą odpowiedzi, ale też nasuwają nowe pytania. To codzienna praca aktorki/kobiety, która chce, żeby pieśń stała się narzędziem głebokiej wymiany doświadczenia między nią a słuchaczem. Głos jest nagi – pozwala na dzielenie się z innymi na poziomie, do którego nie przywykliśmy i na którym często czujemy się niepewnie. Badanie jego granic i związków z fizycznym doświadczeniem, z obrazami, ze skojarzeniami, wzbogaca nasze narzędzia komunikacji i otwiera przestrzeń odkryć.

Podczas warsztatów uczestnicy skupiają się na swoich i obcych głosach oraz relacjach między nimi. To daje podstawę do ufności wobec głosu i przynosi narzędzia, którymi możemy głos wzmacniać – poprzez oddech, fizyczne wsparcie, wyobraźnię. Warsztaty umożliwiają odkrywanie siły głosu, kiedy występuje solo, i jego moc, gdy składa się na bogactwo wspólnego brzmienia.


 

Ditte Berkeley jest aktorką, współtwórczynią Teatru ZAR. Urodziła się w Danii, wychowała w Hiszpanii, obecnie mieszka w Polsce. Studiowała aktorstwo w londyńskim Rose Bruford College of Speech and Drama (2001). Występuje we wszystkich przedstawieniach Teatru ZAR: Ewangeliach dzieciństwa. Fragmentach o przeczuciach nieśmiertelności ze wspomnień wczesnego dzieciństwa; Cesarskim cięciu. Próbach o samobójstwie; Anhellim. Wołaniu oraz Armine, Sister. Grała również w Łazarzu – spektaklu będącym efektem współpracy Teatru ZAR z tancerzem butō Daisuke Yoshimoto. Jest liderką warsztatów W głąb dźwięku prowadzonych przez aktorów Teatru ZAR. Współpracuje ze Studiem Matejka w zakresie treningu wokalnego i pracy muzycznej (uczestniczyła w pracach nad spektaklami Awkward Happiness or Everything I Don’t Remember About Meeting You oraz Charmolypi), a także z Matejem Matejką w ramach warsztatów Budzenie słuchającego ciała. W Roku Grotowskiego 2009, we współpracy z Centre for Performance Research, zorganizowała w Instytucie Grotowskiego wrocławską edycję międzynarodowego festiwalu „Giving Voice”, który koncentruje się na fenomenie głosu, gromadząc śpiewających artystów z całego świata. Jest inicjatorką i organizatorką VoicEncounters/Odzyskiwanie głosu, seminariów praktycznych skupiających się na badaniu kultur wokalnych z całego świata i dzieleniu się nimi. Pierwsza edycja VoicEncounters, Fenomen łacińskich konfraterni, odbyła się w 2010 roku; druga, Moja milcząca siostro, poświęcona dziedzictwu i historii Ormian, w 2012 roku.
W ramach wokalnych poszukiwań organizowała i odbyła liczne wyprawy z Teatrem ZAR, a także indywidualne, m.in. do Gruzji, Bułgarii, Hiszpanii, na Ukrainę, Korsykę, Sardynię, do Maroka i Armenii.

Więcej informacji: www.teatrzar.art.pl

 


W ramach seminarium praktycznego VoicEncounters