Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
strona główna arrow Archiwum arrow Archiwum programów arrow Ośrodek Grotowskiego arrow 2005 arrow Marzec
Marzec

7 marca
„Grotowski – artysta nocy”
Wykład Georgesa Banu (Sorbona III, Paryż, Francja).



8–13 marca
Kluczowe przedsięwzięcie
Tierno Bokar

Tierno Bokar plakat Wizyta Théâtre des Bouffes du Nord, CICT (Paryż, Francja)

8, 9 marca (pokazy przedpremierowe)
Tierno Bokar

10, 11, 12, 13 marca
Tierno Bokar
Prezentacje spektaklu wg książki Amadou Hampaté Bâ Vie et enseignement de Tierno Bokar – Le Sage de Bandiagara (Życie i nauczanie Tierno Bokara – mędrca z Bandiagara), poszukiwanie teatralne: Peter Brook.

9 marca
Spotkanie z Peterem Brookiem.

11–13 marca
Warsztaty Bruce’a Myersa i Toshi Tsushitori. Zajęcia warsztatowe prowadzone przez wieloletnich współpracowników Petera Brooka: aktora Bruce’a Myersa (Anglia) i muzyka Toshi Tsuchitori (Japonia).



16 marca
„O stawaniu się człowieka – czyli jungowska koncepcja Jaźni”
Cykl spotkań w ramach seminarium psychologii głębi prowadzony przez Andrzeja Kuźmickiego (Towarzystwo Badań nad Psychoanalizą). Wykład: „Jaźń i symbolika dzieła alchemicznego”, połączony z projekcją materiałów filmowych.



16–17 marca
Konferencja naukowa „Teatr – Kultura – Liturgia”
Konferencja zorganizowana wspólnie z Wydziałem Filologicznym i Wydziałem Teologicznym Uniwersytetu Opolskiego. W ramach konferencji wykłady wygłosili:

Program konferencji Teatr Kultura Liturgia 16 kwietnia 

  • Marek Pyc (UAM, Poznań): „Dramatyczna wizja chrystologii Hansa Ursa von Balthasara”;
  • Michał Czajkowski (UKSW, Warszawa): „Związki między liturgią chrześcijańską a judaistyczną”;
  • Jan Janicki (PAT, Kraków): „Wpływ antycznego teatru greckiego na liturgię”;
  • Janusz Czerski (UO, Opole): „Mistagogiczny charakter liturgii bizantyjskiej”;
  • Helmut Jan Sobeczko (UO, Opole): „Dramatyzacje i przedstawienia w średniowiecznej liturgii na Śląsku”;
  • Rudolf Pierskała (UO, Opole): „Ars celebrandi w zgromadzeniu liturgicznym”;
  • Mirosław Kocur (UWr., Wrocław): „Aktor w teatrze chrześcijańskim: Wyznania św. Augustyna”;
  • Magdalena Gołaczyńska (UWr., Wrocław): „Wątki religijne w spektaklach współczesnego teatru alternatywnego”;
  • Agnieszka Wójtowicz (UO, Opole): „Elementy liturgii w opolskich spektaklach Jerzego Grotowskiego”;
  • Jarosław Fret (Ośrodek Grotowskiego): „Sztuka jako wehikuł – Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards”;
  • Marek Zybura (UWr., Wrocław): „Literaturoznawstwo versus teologia”;
  • Czesława Mykita-Glensk (UO, Opole): „Kompozycyjne funkcje wątków biblijnych w konstrukcji powieści-horroru Grahama Mastertona Rytuał”;
  • Adrian Gleń (UO, Opole): „Zamiast religii. Poetycka mitologia i bezbożna «liturgia» w późnej twórczości Mirona Białoszewskiego”;
  • Zbigniew Władysław Solski (UO, Opole): „Obraz mszy św. w Do piachu Tadeusza Różewicza”;
  • Erwin Mateja (UO, Opole): „Przedstawienie teatralne o św. Jacku Odrowążu”;
  • Stanisław Rabiej (UO, Opole): „Integracyjna funkcja kultury”;
  • Marcin Worbst (UO, Opole): „Liturgia jako zjawisko kulturowe według Romano Guardiniego”;
  • Grzegorz Kubski (UZ, Zielona Góra): „Sytuacja retoryczna Ewangelii w katolickiej liturgii Wielkiego Piątku w obrządku łacińskim”;
  • Teresa Smolińska (UO, Opole): „Teatralne aspekty tradycji kolędniczej”;
  • Daniel Kalinowski (PAP, Słupsk): „Buddyjskie bajki. Stylistyka i wartości”;
  • Krzysztof Biliński (UWr., Wrocław): „Kościoły internetowe – cybersacrum XXI wieku”;
  • Sławomir Pawiński (UO, Opole): „Medialne modyfikacje ewangelizacji”;
  • Marek Lis (UO, Opole): „Film pasyjny: Doświadczenie misterium”;
  • Waldemar Frąc (UO, Opole): „Zło w kinie jako fenomen współczesnej kultury”;
  • Anna Ledwina (UO, Opole): „Całkowite zaćmienie Agnieszki Holland a doświadczenie Absolutu «poetów przeklętych» Paula Verlaine’a i Artura Rimbauda”;
  • Leszek Polony (AM, Kraków): „Symbole chrześcijaństwa w Missa pro pace Wojciecha Kilara”;
  • Remigiusz Pośpiech (UO, Opole): „Teatrum musicum w liturgii w okresie baroku”;
  • Walentyna Węgrzyn-Klisowska (AMKL, Wrocław): „Retoryka muzyczna w lamentach wrocławskiego kantora Johanna Georga Clementa”;
  • Ryszard Klisowski (AMKL, Wrocław): „Rola nowej gestyki muzycznej w tworzeniu metaznaczeń”;
  • Tadeusz Sawa-Borysławski (PWr. Wrocław): „Współczesna architektura sakralna Wrocławia”;
  • liturgia bizantyjska św. Jana Chryzostoma w języku greckim, sprawowana przez ks. mitrata prof. Janusza Czerskiego, śpiewy liturgiczne w wykonaniu scholi studenckiej Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego.

17 marca

  • Lech Sokół (ISPAN, Warszawa): „Bóg i religia w Brandzie Henrika Ibsena”;
  • Ewa Wąchocka (UŚ, Katowice): „Grzech i odkupienie w Zjeździe rodzinnym Thomasa S. Eliota”;
  • Piotr Kowalski (UO, Opole): „Wzniosłość zbanalizowana czyli miłość i «niezwykłe okoliczności przyrody»”;
  • Zofia Zarębianka (UJ, Kraków): „Literatura jako liturgia”;
  • Michał Masłowski (Sorbona, Paryż): „Przestrzeń relacjonalna w liturgii małżeństwa”;
  • Jan Ciechowicz (UG, Gdańsk): „Pogrzeb po polsku – w liturgii i w teatrze”.



17 marca – 17 kwietnia
Wystawa „Pomnik Jerzego Grotowskiego w Opolu. Idea – realizacja – dokumentacja”
Projekt i realizacja: Marian Molenda

17 marca
  • Otwarcie wystawy
  • Promocja książki Agnieszki Wójtowicz (Uniwersytet Opolski) Od „Orfeusza” do „Studium o Hamlecie”. Teatr 13 Rzędów w Opolu w latach 1959–1964 (Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2005). Prowadzenie: Janusz Degler.



19–23 marca
„Głos i Ciało”
Warsztat Zygmunta Molika.



24 marca
Zgromadzenie „Badawczy Teatr Miejski”
Zamknięty pokaz pracy w ramach projektu „Badawczy Teatr Miejski” Bena Spatza (USA) –prezentacja ćwiczeń, etiud i materiałów dokumentalnych.