7 marca „Grotowski – artysta nocy” Wykład Georgesa Banu (Sorbona III, Paryż, Francja).
8–13 marca Kluczowe przedsięwzięcie Tierno Bokar Wizyta Théâtre des Bouffes du Nord, CICT (Paryż, Francja)
8, 9 marca (pokazy przedpremierowe) Tierno Bokar
10, 11, 12, 13 marca Tierno Bokar Prezentacje spektaklu wg książki Amadou Hampaté Bâ Vie et enseignement de Tierno Bokar – Le Sage de Bandiagara (Życie i nauczanie Tierno Bokara – mędrca z Bandiagara), poszukiwanie teatralne: Peter Brook.
9 marca Spotkanie z Peterem Brookiem.
11–13 marca Warsztaty Bruce’a Myersa i Toshi Tsushitori. Zajęcia warsztatowe prowadzone przez wieloletnich współpracowników Petera Brooka: aktora Bruce’a Myersa (Anglia) i muzyka Toshi Tsuchitori (Japonia).
16 marca „O stawaniu się człowieka – czyli jungowska koncepcja Jaźni” Cykl spotkań w ramach seminarium psychologii głębi prowadzony przez Andrzeja Kuźmickiego (Towarzystwo Badań nad Psychoanalizą). Wykład: „Jaźń i symbolika dzieła alchemicznego”, połączony z projekcją materiałów filmowych.
16–17 marca Konferencja naukowa „Teatr – Kultura – Liturgia” Konferencja zorganizowana wspólnie z Wydziałem Filologicznym i Wydziałem Teologicznym Uniwersytetu Opolskiego. W ramach konferencji wykłady wygłosili:
16 kwietnia
- Marek Pyc (UAM, Poznań): „Dramatyczna wizja chrystologii Hansa Ursa von Balthasara”;
- Michał Czajkowski (UKSW, Warszawa): „Związki między liturgią chrześcijańską a judaistyczną”;
- Jan Janicki (PAT, Kraków): „Wpływ antycznego teatru greckiego na liturgię”;
- Janusz Czerski (UO, Opole): „Mistagogiczny charakter liturgii bizantyjskiej”;
- Helmut Jan Sobeczko (UO, Opole): „Dramatyzacje i przedstawienia w średniowiecznej liturgii na Śląsku”;
- Rudolf Pierskała (UO, Opole): „Ars celebrandi w zgromadzeniu liturgicznym”;
- Mirosław Kocur (UWr., Wrocław): „Aktor w teatrze chrześcijańskim: Wyznania św. Augustyna”;
- Magdalena Gołaczyńska (UWr., Wrocław): „Wątki religijne w spektaklach współczesnego teatru alternatywnego”;
- Agnieszka Wójtowicz (UO, Opole): „Elementy liturgii w opolskich spektaklach Jerzego Grotowskiego”;
- Jarosław Fret (Ośrodek Grotowskiego): „Sztuka jako wehikuł – Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards”;
- Marek Zybura (UWr., Wrocław): „Literaturoznawstwo versus teologia”;
- Czesława Mykita-Glensk (UO, Opole): „Kompozycyjne funkcje wątków biblijnych w konstrukcji powieści-horroru Grahama Mastertona Rytuał”;
- Adrian Gleń (UO, Opole): „Zamiast religii. Poetycka mitologia i bezbożna «liturgia» w późnej twórczości Mirona Białoszewskiego”;
- Zbigniew Władysław Solski (UO, Opole): „Obraz mszy św. w Do piachu Tadeusza Różewicza”;
- Erwin Mateja (UO, Opole): „Przedstawienie teatralne o św. Jacku Odrowążu”;
- Stanisław Rabiej (UO, Opole): „Integracyjna funkcja kultury”;
- Marcin Worbst (UO, Opole): „Liturgia jako zjawisko kulturowe według Romano Guardiniego”;
- Grzegorz Kubski (UZ, Zielona Góra): „Sytuacja retoryczna Ewangelii w katolickiej liturgii Wielkiego Piątku w obrządku łacińskim”;
- Teresa Smolińska (UO, Opole): „Teatralne aspekty tradycji kolędniczej”;
- Daniel Kalinowski (PAP, Słupsk): „Buddyjskie bajki. Stylistyka i wartości”;
- Krzysztof Biliński (UWr., Wrocław): „Kościoły internetowe – cybersacrum XXI wieku”;
- Sławomir Pawiński (UO, Opole): „Medialne modyfikacje ewangelizacji”;
- Marek Lis (UO, Opole): „Film pasyjny: Doświadczenie misterium”;
- Waldemar Frąc (UO, Opole): „Zło w kinie jako fenomen współczesnej kultury”;
- Anna Ledwina (UO, Opole): „Całkowite zaćmienie Agnieszki Holland a doświadczenie Absolutu «poetów przeklętych» Paula Verlaine’a i Artura Rimbauda”;
- Leszek Polony (AM, Kraków): „Symbole chrześcijaństwa w Missa pro pace Wojciecha Kilara”;
- Remigiusz Pośpiech (UO, Opole): „Teatrum musicum w liturgii w okresie baroku”;
- Walentyna Węgrzyn-Klisowska (AMKL, Wrocław): „Retoryka muzyczna w lamentach wrocławskiego kantora Johanna Georga Clementa”;
- Ryszard Klisowski (AMKL, Wrocław): „Rola nowej gestyki muzycznej w tworzeniu metaznaczeń”;
- Tadeusz Sawa-Borysławski (PWr. Wrocław): „Współczesna architektura sakralna Wrocławia”;
- liturgia bizantyjska św. Jana Chryzostoma w języku greckim, sprawowana przez ks. mitrata prof. Janusza Czerskiego, śpiewy liturgiczne w wykonaniu scholi studenckiej Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego.
17 marca - Lech Sokół (ISPAN, Warszawa): „Bóg i religia w Brandzie Henrika Ibsena”;
- Ewa Wąchocka (UŚ, Katowice): „Grzech i odkupienie w Zjeździe rodzinnym Thomasa S. Eliota”;
- Piotr Kowalski (UO, Opole): „Wzniosłość zbanalizowana czyli miłość i «niezwykłe okoliczności przyrody»”;
- Zofia Zarębianka (UJ, Kraków): „Literatura jako liturgia”;
- Michał Masłowski (Sorbona, Paryż): „Przestrzeń relacjonalna w liturgii małżeństwa”;
- Jan Ciechowicz (UG, Gdańsk): „Pogrzeb po polsku – w liturgii i w teatrze”.
17 marca – 17 kwietnia Wystawa „Pomnik Jerzego Grotowskiego w Opolu. Idea – realizacja – dokumentacja” Projekt i realizacja: Marian Molenda
17 marca - Otwarcie wystawy
- Promocja książki Agnieszki Wójtowicz (Uniwersytet Opolski) Od „Orfeusza” do „Studium o Hamlecie”. Teatr 13 Rzędów w Opolu w latach 1959–1964 (Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2005). Prowadzenie: Janusz Degler.
19–23 marca „Głos i Ciało” Warsztat Zygmunta Molika.
24 marca Zgromadzenie „Badawczy Teatr Miejski” Zamknięty pokaz pracy w ramach projektu „Badawczy Teatr Miejski” Bena Spatza (USA) –prezentacja ćwiczeń, etiud i materiałów dokumentalnych.
|