Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
strona główna arrow Archiwum arrow Archiwum programów arrow Instytut Grotowskiego arrow 2008 arrow Informacje 2008
Informacje 2008

W Instytucie Grotowskiego w 2008 roku badania prowadzi Sarah Kocz ze Stanów Zjednoczonych, stypendystka Fundacji Fulbrighta.

Okładka katalogu "A Theater without Theater"Archiwum wypożyczyło część zbiorów dotyczących m.in. Księcia Niezłomnego na wystawę „Un teatre sense teatre” w Museu d’Art Contemporani w Barcelonie (25 maja – 11 września 2007) (zob. www.macba.es), i Museu Berardo w Lizbonie „Um teatro sem teatro" (16 listopada 2007 – 17 lutego 2008).



14 stycznia w „Gazecie Wrocławskiej” ukazała się recenzja spektaklu Teatru ZAR Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie autorstwa Krzysztofa Kucharskiego oraz jego artykuł Guru czuwa na wysokościach, poświęcony Jerzemu Grotowskiemu w dziewiątą rocznicę śmierci artysty (s. 17). W tym samym dniu „Gazeta Wyborcza” opublikowała tekst Agaty Saraczyńskiej W stronę Grotowskiego (dodatek lokalny, s. 6). 

22 stycznia
, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, Warszawa
Wystąpienie Ludwika Flaszena Narodziny artysty – wierność i bunt
na sympozjum „Teatr obiecany. 30 lat Gardzienic”.

W styczniowym numerze „Dialogu” (2008 nr 1, s. 175–185) ukazał się artykuł Zbigniewa Osińskiego Tadeusz Kantor i Jerzy Grotowski wobec Stanisława Wyspiańskiego.

1 lutego w magazynie „Kultura”, dodatku do gazety „Dziennik”, ukazało się omówienie książki Wasilija O. Toporkowa Stanisławski na próbie. Wspomnienia, opublikowanej przez Instytut Grotowskiego w przekładzie Jerzego Czecha.  Autorem artykułu Nauka chodzenia jest Łukasz Drewniak. Zob. www.e-teatr.pl/pl/artykuly/50856.html

Ukazała się książka Tradycja romantyczna w teatrze polskim (pod red. Dariusza Kosińskiego, Towarzystwo Naukowe Societas Vistulana, Kraków 2007), w której znalazły się trzy teksty w całości lub w części poświęcone twórczości Jerzego Grotowskiego (Zbigniew Osiński: Tadeusz Kantor i Jerzy Grotowski wobec romantyzmu, s. 157–185; Agnieszka Wójtowicz: Próba leczenia postawy romantycznej za pomocą postawy romantycznej (Grotowski i narodowe mity), s. 187–197; Grzegorz Ziółkowski: Wstecz. Grotowski w Collège de France, s. 199–226).

 27 lutego urodziła się Rena Mirecka, aktorka Teatru Laboratorium Jerzego Grotowskiego od roku 1959 aż do jego samorozwiązania w 1984 roku.

Nakładem wydawnictwa Routledge ukazała się książka Heart of Practice: Within the Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards, na którą składają się trzy rozmowy z dyrektorem artystycznym Workcenter, Thomasem Richardsem. 

W lutowym numerze miesięcznika „Teatr” można przeczytać recenzję ze spektaklu Petera Brooka Wielki Inkwizytor autorstwa Mirosława Kocura (Czas się zapętlił, „Teatr” 2008 nr 2, s. 48–49. Zob.

http://www.teatr-pismo.pl/index.php?sub=archiwum&f=pokaz&nr=389&pnr=28&PHPSESSID=
80a892bf8ea86e726ed
)


W lutowym numerze pisma „Didaskalia. Gazeta Teatralna” (2007 nr 83) ukazała się recenzja Tadeusza Kornasia ze spektaklu Wielki Inkwizytor (Raz jeszcze, s. 60–61), tekst Dariusza Kosińskiego poświęcony spektaklowi Teatru ZAR Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie. (Kolumna i szczelina, s. 65–69) oraz rozmowa z Piotrem Borowskim na temat jego filmu Koniec pieśni, który Instytut Grotowskiego prezentował podczas grudniowego Festiwalu „Otwarcia" (Śmierć pieśni. Z Piotrem Borowskim rozmawia Tadeusz Kornaś, s. 70–74).
W lutowym numerze miesięcznika „Nowe Książki” (2008 nr 4) ukazała się recenzja książki Stanisławski na próbie. Wspomnienia (Instytut im. Jerzego Grotowskiego 2007) autorstwa Rafała Węgrzyniaka (s. 38–39). 

Teatro e StoriaWe włoskim czasopiśmie „Teatro e Storia” (2007 nr 28, s. 15–56) ukazał się tekst Ludwika Flaszena Intorno al 1956. Rivolta e conformismo nella vita culturale polacca. Nota introduttiva, traduzione e note di Eugenio Barba.






26 marca we Wrocławiu odbyło się uroczyste przekazanie archiwum Jerzego Grotowskiego Zakładowi Narodowemu im. Ossolińskich. Zbiory przekazał brat Jerzego Grotowskiego, prof. dr. hab. Kazimierz Grotowski.

Pracująca na University of British Columbia w Kanadzie profesor Virginie Magnat realizować będzie trzyletni projekt badawczy „Meetings With Remarkable Women” we współpracy z Instytutem Grotowskiego i British Grotowski Project. Przedsięwzięcie, którego celem jest rozpoznanie wkładu kobiet w praktyki twórcze Jerzego Grotowskiego, wspierane jest przez Social Sciences and Humanities Research Council of Canada (SSHRC).

Performance "List z Opola". Fot. Bruno Chojak8 maja w Opolu, został pokazany performance „List z Opola”. Trzynastu młodych aktorów ubranych w maski Jerzego Grotowskiego przeszło przez miasto zatrzymując się w miejscach związanych ze współtwórcą Teatru 13 Rzędów. Wydarzenie zrealizowano w ramach zajęć  z Performatyki prowadzonych przez dr. Zbigniewa Solskiego na  Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Opolskiego, we współpracy z  Galerią Sztuki Współczesnej w Opolu oraz Towarzystwem Przyjaciół Opola.

W dniach 16–18 maja w Tokalynga (Szwecja)  odbyło się seminarium „Experimental Polish Theatre after Grotowski and Kantor”, zorganizowane przez Akademię Teatru Albatros i Instytut Kultury Polskiej w Sztokholmie. Udział w nim wzięli: Mieczysław Janowski – długoletni aktor Teatru Laboratorium oraz Stefania Gardecka – współpracownik Jerzego Grotowskiego i Teatru Laboratorium. Został pokazany film Książę Niezłomny oraz odbyły się wystąpienia na temat pracy w Teatrze Laboratorium.

Archiwum udostępniło część zbiorów na wystawę poświęconą sztuce Tatsumi Hijikaty i Jerzego Grotowskiego „Le Buto et le Théatre Pauvre. Le corps – objet, le corps au degree zero” („Buto i Teatr Ubogi. Ciało – obiekt, ciało na poziomie zero”), która odbyła się w dniach 22–29 maja w Galerii Korczynski w Paryżu.
"Buto i Teatr Ubogi. Ciało – obiekt, ciało na poziomie zero". Fot. Piotr Stokłosa "Buto i Teatr Ubogi. Ciało – obiekt, ciało na poziomie zero". Fot. Piotr Stokłosa  "Buto i Teatr Ubogi. Ciało – obiekt, ciało na poziomie zero". Fot. Piotr Stokłosa

W lipcowo-sierpniowym numerze „Dialogu” (2008 nr 7–8, s. 224–237) ukazał się zbiór artykułów Polski teatr przemiany – przypisy będący pokłosiem dyskusji o książce Dariusza Kosińskiego Polski teatr przemiany (Instytut Grotowskiego, Wrocław 2007), która odbyła się w Instytucie Grotowskiego 1 kwietnia 2007 roku z udziałem autora oraz Dobrochny Ratajczakowej, Pawła Goźlińskiego, Ireneusza Guszpita, Zbigniewa Majchrowskiego i Grzegorza Ziółkowskiego.

W najnowszym zeszycie czasopisma Theatre Research International” (2008 nr 2, vol. 33, s. 145–160) ukazał się artykuł Claudii Tatinge Nascimento Calls for Remembrance: At Work with Traditional Chants, poświęcony pracom Ang Gey Pin i Teatru ZAR.

Spektakl Cesarskie Cięcie. Próby o samobójstwie Teatru ZAR został nominowany do Wrocławskiej Nagrody Teatralnej za sezon artystyczny 2007/2008. Wśród nominowanych znalazła się też zrealizowana na deskach Teatru Polskiego Sprawa Dantona w reż. Jana Klaty, Legendy wrocławskie Teatru Lalek oraz spektakl 1612 będący koprodukcją Teatru Ad Spectatores i moskiewskiego Teatru Doc.

Ukazała się książka Wojaczek wielokrotny. Wspomnienia, relacje, świadectwa (Stanisław Bereś, Katarzyna Batorowicz-Wołowiec, Wrocław 2008), w której o Rafale Wojaczku opowiadają m.in. Stefania Gardecka (s. 273–275) oraz Irena Kozaczka-Flaszen (s. 266–272).

8 września w „Gazecie Wyborczej” (dodatek wrocławski, s. 7) ukazało się wspomnienie o zmarłym w sierpniu  br. Janie Fiołku – fotografie i dokumentaliście końcowego okresu działalności Teatru Laboratorium. Artykuł napisany przez Henryka Szemborskiego, kolegę z klasy licealnej, można przeczytać  na stronie http://bas.kuzniki.net/index.php?option=com_content&task=view&id=90&Itemid=40.


Na stronie www.insight-media.com można kupić filmy: Jerzy Grotowski (55’), Jerzy Grotowski: 1973 Interview (28’), Training at Grotowski’s 'Laboratorium' in Wrocław 1972 (90’) i Akropolis (60’).

W październikowym numerze pisma „Didaskalia. Gazeta Teatralna” (2008 nr 87) ukazał się artykuł Zbigniewa Osińskiego Spotkania z Grotowskim. Notatki: 22 lutego 1997 – 21stycznia 1999 (s. 61-68) oraz tekst Jarosława Wójtowicza poświęcony organizowanemu przez Instytut Grotowskiego festiwalowi Otwarcia (Sztuka obecności, s. 106–110).

Park Jerzego Grotowskiego. Fot. Ippolita Franciosi21 października prezydent Pontedery, Paolo Marconcini, razem z przedstawicielami Teatro Era – nowej siedziby Fondazione Pontedera Teatro – dokonali oficjalnego otwarcia Parku Jerzego Grotowskiego, znajdującego się przed głównym wejściem do nowego budynku.

Zob. www.pontederateatro.it

W listopadowym numerze miesięcznika „Nowe Książki” (2008 nr 11) ukazała się recenzja książki Guślarz i eremita. Jerzy Grotowski: od wykładów rzymskich (1982) do paryskich (1997–1998) autorstwa Rafała Węgrzyniaka (s. 38–39). 


Krystian Lupa zdobywcą Europejskiej Nagrody Teatralnej 

21 listopada o godzinie 12:00 odbyła się w Rzymie konferencja prasowa, podczas której ogłoszono nazwiska laureatów 13 edycji najbardziej prestiżowej nagrody przyznawanej twórcom teatralnym w Europie. Zdobywcą Europejskiej Nagrody Teatralnej – Premio Europa per il Teatro – został Krystian Lupa.

Europejską Nagrodę Teatralną przyznaje od 1986 roku międzynarodowe jury pod patronatem Komisji Europejskiej, Unii Teatrów Europy, Europejskiej Konwencji Teatralnej, Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych, Międzynarodowego Instytutu Teatralnego UNESCO oraz Śródziemnomorskiego Instytutu Teatralnego. Wśród jej laureatów znajdują się m.in.: Ariane Mnouchkine, Peter Brook, Harold Pinter, Robert Wilson i Pina Bausch. Rok temu nagrodę Nowe Rzeczywistości Teatralne dla twórców kreujących nowy język teatru otrzymał, jako pierwszy Polak, Krzysztof Warlikowski.

Prestiżowe uroczystości wręczenia nagrody, organizowane do tej pory w Taorminie na Sycylii, Turynie i Salonikach, gromadzą wpływowych ludzi teatru: reżyserów, aktorów, krytyków, dziennikarzy czołowych pism świata, profesorów akademickich, dyrektorów teatrów i festiwali. Tegoroczna gala – wpisana w program Roku Grotowskiego 2009 – po raz pierwszy odbędzie się w Polsce z inicjatywy Instytutu im. Jerzego Grotowskiego. Od 31 marca do 5 kwietnia 2009 roku Wrocław gościć będzie laureata głównej nagrody, Krystiana Lupę, oraz pięciu reżyserów uhonorowanych wyróżnieniem Nowe Rzeczywistości Teatralne: Guy Cassiersa (Belgia), Pippo Delbono (Włochy), Rodrigo Garcíę (Argentyna/Hiszpania), Árpáda Schillinga (Węgry), François Tanguy i Théâtre du Radeau (Francja). W tym czasie zobaczyć będzie można spektakle nagrodzonych twórców oraz uczestniczyć w spotkaniach z nimi.

Zeszyt specjalny czasopisma „Le Théâtre en Pologne” / „Theatre in Poland” 1 grudnia roku ukazał się zeszyt specjalny czasopisma „Le Théâtre en Pologne” / „The Theatre in Poland” (2008 nr 3–4), wydawanego w językach angielskim i francuskim przez Polski Ośrodek ITI w Warszawie, poświęcony Jerzemu Grotowskiemu i programowi Roku Grotowskiego 2009. W numerze teksty Ludwika Flaszena (Laurka z troską i Grotowski i milczenie), Dariusza Kosińskiego (Cóż po Grotowskim…?), Paula Allaina (The British Grotowski Project), Virginie Magnat (Meetings with Remarkable Women) i Grzegorza Ziółkowskiego (Instytut Grotowskiego).

W dniach 4–6 grudnia Instytut Grotowskiego gościł VII Przegląd Telewizyjnych Filmów o Sztuce, będący częścią Wrocławskich Promocji Dobrych Książek. Szczegółowy program przeglądu dostępny jest na stronie www.wpdk.pl

W listopadowym numerze „Odry” (2008 nr 11) przeczytać można rozmowę Waldemara Baraniewskiego z Krzysztofem Bednarskim o jego pracach dla Jerzego Grotowskiego, zatytułowaną W mojej bliskości wyczuwałem śmierć.

Sala działań teatralnych Świebodzińskiego Domu Kultury (Województwo Lubuskie) nazwana została imieniem Reny Mireckiej. Oficjalna uroczystość z tym związana zaplanowana została na marzec 2009 roku.