Marie-Hélene Estienne |
Marie-Hélène Estienne brała udział w licznych projektach teatralnych i filmowych jako dramaturg, scenarzystka i asystentka produkcji. Jako dziennikarka Nouvel Observateur i Nouvelles Littéraires, została asystentką Michela Guya, dyrektora paryskiego Festival d’Automne. W 1974 roku pracowała przy doborze obsady Tymona Ateńczyka Petera Brooka, a w 1977 roku dołączyła do zespołu Międzynarodowego Ośrodka Twórczości Teatralnej (C.I.C.T.). Od tamtej pory pełni funkcję asystentki produkcji przy wszystkich realizacjach Ośrodka. Była asystentką Petera Brooka podczas prac nad Tragedią Carmen i Mahabharatą oraz współpracownikiem artystycznym przy Burzy, Pelléas – Impresjach i Tragedii Hamleta (2000). Następnie współpraca objęła dramaturgię: Albercie, powstań!, Człowiek, który i Kto tam? Jest też współautorką, wraz z Brookiem, scenariusza do spektaklu Jestem fenomenem, wystawionego w teatrze Bouffes du Nord (1998). Ponadto dokonała francuskojęzycznych adaptacji opowiadania Cana Themby Garnitur do spektaklu z 1999 roku i sztuki Caryl Churchill Daleko stąd, wystawionej w 2002 roku. Wraz z Jeanem Claude’m Carrière opracowała tekst Tragedii Hamleta (2002) i Śmierci Kriszny. Ostatnio opracowała francuską wersję spektaklu Twoja dłoń w mojej dłoni Carol Rocamory oraz sceniczną adaptację Wielkiego Inkwizytora Dostojewskiego (2003) i Tierno Bokara na podstawie dzieła Amadou Hampaté Bâ (2004). Dokonała też francuskojęzycznej adaptacji sztuki Sizwe Banzi nie żyje Athola Fugarda, Johna Kani i Winstona Ntshony. |