Założenia i wizje |
Głównym zamierzeniem Studia jest skupienie się na wyrażaniu człowieka jako źródła badań podstaw sztuki aktorskiej. Chodzi o stworzenie, w ramach modelu laboratorium, przestrzeni umożliwiającej intensywny rozwój indywidualnego języka ciała. Będziemy stawiać pytania o proces uczenia się, który wpływa na umiejętność wyrażenia siebie i autorefleksji. Naszym celem nie jest stworzenie ciała, które byłoby plastycznym przyrządem na usługach opowiadania teatralnych historii. Przeciwnie: chcemy sprawić, by ciało fizyczne stało się oczyszczonym instrumentem zdolnym do złożonej, subtelnej ekspresji. Poprzez zaangażowanie całego „ciało-umysłu”, ciało staje się świetlistym odbiciem wewnętrznych myśli i kanałem jaźni. Podstawą pracy Studia będą elementarne procesy aktora, a nie „przyswajanie”nowych technik czy też próba stworzenia „teatralnego produktu”. Badania nie będą ograniczać się do pracy w laboratoryjnych warunkach zamkniętych. Ich celem będzie skonfrontowanie naszych działań z serią otwartych prezentacji, seminariów i rocznych publikacji. W Studiu pracować będzie 6–8 osób, które wezmą aktywny udział w cyklu intensywnych sesji praktycznych organizowanych na przestrzeni półtora roku – od jesieni 2010 do lata 2012. Poza zespołem aktorów, Studio poszukuje jednego lub więcej badaczy/akademickich współpracowników, którzy przyczynią się do planowania trajektorii pracy krytyczną analizą jej procesów. Ważnym narzędziem zrozumienia pracy będzie konstruktywny dialog i stawianie pytań z perspektywy teoretycznej. Literatura ta może zostać potem wykorzystana w serii corocznych publikacji. Studio zamierza też stworzyć zespół ds. dokumentacji, który będzie przez półtora roku rejestrował i śledził proces pracy. Osoby chętne do wzięcia udziału w projekcie Studia prosimy o przesłanie listu motywacyjnego i CV na adres studiomatejka@grotowski-institute.art.pl w terminie do 31.03. 2010. Matej Matejka (Słowacja) – studiował aktorstwo w Państwowym Konserwatorium w Bratysławie (Słowacja), a następnie, przez rok, aktorstwo muzyczne na Uniwersytecie JAMU w Brnie (Czechy). W latach 2001–2006 był aktorem praskiego studia teatralnego „Farma w Jeskyni”, współtworząc następujące projekty i przedstawienia: Sonety ciemnej miłości, Podróż na stację oraz SCLAVI/Pieśń emigranta. Od roku 2005 współpracuje z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego, gdzie zajmuje się badaniem ekspresji fizycznej w teatrze. Jest też aktorem i liderem treningu fizycznego w Teatrze ZAR. Występuje w Ewangeliech dzieciństwa i Cesarskim cięciu, a obecnie pracuje nad spektaklem Anhelli. Wołanie. Prowadzi własne sesje praktyczne pod nazwą „Wakening the Listening Body” („Budzenie słuchającego ciała”) w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego, a także z Teatrem ZAR, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Współpracuje z choreografem i tancerzem Jaro Winarskim. |