Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
Pina Bausch


 
Urodzona w 1940 roku w Solingen w Niemczech. Wybitnachoreograf, tancerka, reżyser. Kieruje w Wuppertalu w Niemczech własnym teatrem tańca. Realizuje widowiska na pograniczu baletu, dramatu i pantomimy.
W swoich scenariuszach Bausch wraca na ogół do tych samych zagadnień: trudności przystosowania się do życia we współczesnym świecie, samotności w związkach intymnych i w otoczeniu rodzinnym lub zawodowym, motywacji kobiecego protestu.

 

Taniec studiowała od piętnastego roku życia, najpierw w Niemczech w Folkwangschule, znanej szkole baletowej Kurta Joossa, a potem w Julliard School w Nowym Jorku, gdzie występowała m.in. z New American Ballet i wkrótce weszła do zespołu Metropolitan Opera Ballet Company. W 1972 roku objęła kierownictwo artystyczne Teatru Opery i Baletu w Wuppertalu, który wkrótce przemianowała na Tanztheater Wuppertal Pina Bausch. 

 

Ruch w jej teatrze jest głównym nośnikiem narracji. Swoje dramatyczne, pełne ekspresji historie opowiada niemal bez słów i żartobliwie twierdzi, że jeśli można o czymś opowiedzieć słowami, to po cóż do tego używać innych środków. Teatr Piny Bausch łączy gatunki, poetyki teatralne i nietypowe dla teatru tańca rozwiązania scenograficzne: na przykład podłoga może być pokryta warstwą ziemi, cała przestrzeń przeznaczona do tańca – zastawiona gęsto krzesłami czy duża część sceny zajęta przez kamienne wzgórze… Pina Bausch w centrum zainteresowania stawia naturę ludzką, odwieczną walkę, jaką człowiek toczy z żywiołami, ze światem i z samym sobą. Jej tragiczne, niekiedy surrealistyczne opowieści nasycone są niespotykaną ekspresją. Jeden z istotnych tematów jej twórczości to relacje pomiędzy kobietą i mężczyzną. Jej choreografie stały się inspiracją dla filmu Pedro Almodóvara Porozmawiaj z nią. „W teatrze znacznie mniej interesuje mnie to, jak ludzie się poruszają, a bardziej to, co ich porusza” – mawia artystka. 

 

Jej imponujący dorobek artystycznym to zrealizowane od 1973 roku 42 autorskie przedstawienia, wśród nich Café Müller z muzyką Purcella (1978), Święto wiosny z muzyką Strawińskiego (1975), Arien z muzyką Mozarta i Beethovena oraz włoskimi ariami operowymi (1979), Walzer (1982), Palermo palermo (1989), Ein Trauerspiel (1994), Nefès (2003) wyprodukowane we współpracy z międzynarodowym Festiwalem Teatralnym w Istambule i najnowsze Sweet mambo (2008). 


Teatr Piny Bausch występował w Polsce trzykrotnie: w 1987 roku, we Wrocławiu, na Festiwalu Teatru Otwartego, w 1998 roku, w Warszawie, na Międzynarodowych Spotkaniach Sztuki Akcji Rozdroże oraz w czerwcu 2009 roku, ponownie we Wrocławiu, na zaproszenie Instytutu Grotowskiego,  podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Świat Miejscem Prawdy” organizowanego w ramach obchodów Roku Grotowskiego 2009.

Pina Bausch zmarła 30 czerwca 2009 – w tym dniu jej Teatr grał na deskach wrocławskiej Opery spektakl Nefes.