strona główna
Wykład prof. Freddiego Rokema |
What makes poetry/theatre/performance more philosophical than history? (Co sprawia, że poezja/teatr/performans są bardziej filozoficzne niż historia?) 6 października {środa} 17:00 • Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium, Rynek-Ratusz 27 Na wykład prof. Freddiego Rokema (Uniwersytet w Tel Awiwie) zapraszają Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, we współpracy z Katedrą Dramatu Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Księgarnią Akademicką. Wykład w języku angielskim tłumaczony konsekutywnie na język polski. Wykład, powiązany z ukazaniem się polskiego przekładu książki Wystawianie historii (50. tom serii „Interpretacje dramatu”) inauguruje cykl Wykładów mistrzowskich w ramach Otwartego Uniwersytetu Poszukiwań Instytutu im. Jerzego Grotowskiego. Wystawianie historii. Teatralne obrazy przeszłości we współczesnym teatrze tłum. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera Księgarnia Akademicka 2010 ISBN 978-83-7638-040-7 Inspirowana performatyką i nowym historyzmem książka Freddiego Rokema analizuje przemiany konwencji przedstawiania i zarazem ustanawiania przeszłości na przykładzie wybranych inscenizacji o rewolucji francuskiej i Shoah. Przywołując najbardziej znane spektakle teatru izraelskiego, europejskiego i amerykańskiego, Rokem demonstruje całą gamę typowych rozwiązań służących przywołaniu historycznych wydarzeń na scenie i nadaniu im aktualnego, politycznego wydźwięku. Freddie Rokem urodził się w Sztokholmie, w połowie lat sześćdziesiątych wyjechał na studia do Izraela, żeby poznać swoje żydowskie korzenie i kulturę. Od ponad trzydziestu lat mieszka w Jerozolimie i pracuje jako profesor Wydziału Sztuk Teatralnych Uniwersytetu w Tel Awiwie. Specjalizuje się w historii teatru XIX i XX wieku, oglądanej w szerokiej, interdyscyplinarnej perspektywie. Oprócz wielokrotnie nagradzanej pracy Wystawianie historii (2000), opublikował monografię w języku szwedzkim Tradition and Renewal: Swedish Drama and Theatre, 1914-1922 (1977), a także dwie w języku angielskim: Theatrical Space in Ibsen, Chekhov, and Strindberg: Public Forms of Privacy (1986) oraz Philosophers & Thespians. Thinking Performance (2010). |