Znajdujesz się™ na archiwalnej stronie Instytutu Grotowskiego działają…cej do 21 marca 2016. Aktualna strona dostę™pna jest pod adresem: www.grotowski-institute.art.pl.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • Polish
  • English
Rynek-RatuszBrzezinkaNa Grobli
                                                              
strona główna
Polski teatr przemiany

Okładka książki Polski teatr przemiany 
Autor: Dariusz Kosiński
Data wydania: kwiecień 2007
ISBN: 978-83-923635-3-8
Format: 168x238 mm
Liczba stron: 530
Rodzaj oprawy: miękka
Ilustracje: 1 czarno-biała i 25 kolorowych
Cena: 39 zł 


Wybrane strony pdf 



Wydanie objęte mecenatem Miasta Wrocławia i dofinansowane przez Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.

Autor sytuuje idee teatru i praktyki twórcze Mickiewicza, Słowackiego, Wyspiańskiego, Osterwy i Limanowskiego oraz Grotowskiego we wspólnej dziedzinie, którą nazywa „polskim teatrem przemiany”. W następujący sposób opisuje wyróżnioną przez siebie tradycję: „Sądzę, że za żywotnością «polskiego teatru przemiany» stoi […] niezwykle ścisłe połączenie sztuki i religii, sprawiające, że działalność «artystyczna» staje się tu rodzajem praktyki duchowej, a «duchowość» przejawia się przede wszystkim w działaniu i dążeniu do doświadczenia numinotycznego. «Duchowe» i «artystyczne» tworzą dynamiczną równowagę, wzajemnie przekształcając się w taki sposób, że mówienie o religii jest nieporozumieniem, a mówienie tylko o sztuce pomniejszającym zawężeniem”. W innym miejscu podkreśla, iż „cechą charakterystyczną dla tej tradycji jest właśnie konsekwentnie zachowywane nastawienie pragmatyczne, niemal empiryczne, przejawiające się w tym, że przestrzenią realizacji poszczególnych projektów jest doświadczenie, a nie wiara, zaś podstawowe narzędzie to czynienie, a nie wyznawanie. Jest to przede wszystkim tradycja performatywna, w tym sensie, że nie przyjmuje ona niczego z góry, ale chce wszystko, łącznie z najwyższymi doznaniami i najpełniejszą transformacją, zdobyć poprzez działania o charakterze metacodziennym, do których często dopuszczani są świadkowie. Ze względu na tę metacodzienność działań i ich otwarty charakter jest to więc zjawisko teatralne”.

Dariusz Kosiński – urodzony w 1966 roku. Profesor nadzwyczajny w Katedrze Dramatu Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Zajmował się historią i teorią sztuki aktorskiej XIX wieku (Sztuka aktorska w polskim piśmiennictwie teatralnym XIX wieku – główne problemy, Kraków 2003; Dramaturgia praktyczna. Polska sztuka aktorska XIX wieku w piśmiennictwie teatralnym swej epoki, Kraków 2005) i interpretacją dramatu (Sceny z życia dramatu, Kraków 2004).
Nie rezygnując z tych zainteresowań (od roku 2005 jest kierownikiem projektu badawczego „Polskie piśmiennictwo teatralne XIX wieku”), od kilku lat koncentruje się na badaniach nad swoistością polskiej tradycji performatywnej i teatralnej. Stale współpracuje jako krytyk, recenzent i eseista z miesięcznikami teatralnymi „Didaskalia” i „Dialog”.
Jest autorem i współautorem kilku publikacji popularyzatorskich (Słownik wiedzy o teatrze, Słownik teatru, Wydawnictwo „Zielona Sowa”, Kraków 2006).

Zob. recenzje i omówienia:

  • Zbigniew Majchrowski, Paweł Goźliński, Dobrochna Ratajczakowa, Ireneusz Guszpit, Grzegorz Ziółkowski, Dariusz Kosiński: Polski teatr przemiany – przypisy, „Dialog” 2008 nr 7–8, s. 224–237. PDF

  • Michał Masłowski: Teatr jako metanoia, „Znak" 2008 nr 12, s. 135–142.PDF

  • Marek Nowatorski: Teatr świątynia. Niezwykła historia polskiego teatru, „Przekrój" 2007 nr 33, z 16 sierpnia.

    www.e-teatr.pl/pl/artykuly/42795.html


  • Stanisław Obirek: Tęsknota za przemianą, „Didaskalia. Gazeta Teatralna" 2007 nr 81 (październik), s. 121–122. PDF

  • Mikołaj Sokołowski: Czy polski teatr potrzebuje przemiany?, „Teatr" 2007 nr 11, s. 73–75.

    www.e-teatr.pl/pl/artykuly/42634.html


  • Rafał Węgrzyniak: Teatr jako wehikuł, „Nowe Książki" 2007 nr 8, s. 58.